MINE 5 BESTE TIPS FOR Å SOVE BEDRE

Jeg er en av de som sover godt omtrent hver natt. Jeg føler meg virkelig suuuper heldig, for jeg sovner som regel fort, og sover tungt og godt gjennom hele natten (og gjerne lenger om jeg kan haha)

Det hender jo absolutt at jeg ikke sover godt, men da er det som regel av en grunn! Og dersom jeg ikke får sove nok eller godt så blir jeg skikkelig kvalm, irritabel og trøtt hele dagen lang, så søvn må vi ha! Og om jeg ikke får sove kan jeg hvertfall glemme å ha masse overskudd i hverdagen og på konkurranser.

Men som sagt pleier jeg heldigvis å sove veldig godt, og jeg tenkte jeg skulle dele mine personlige tips med deg!

1) Trening.
Trening, trening, trening og atter trening. Jeg er som regel så sliten når jeg kommer hjem at jeg sovner på et blunk. Dersom jeg har treningsfri noen dager derimot, merker jeg stor forskjell på at jeg ikke er like trøtt og ikke sovner like fort. Så jeg tror det at jeg er såpass fysisk sliten når jeg skal legge meg hjelper veldig på at jeg sovner så fort og sover så tungt som jeg gjør.

2) Ha det helt mørkt, og litt svalt på rommet du sover i.
Jeg sovner mye fortere om det er mørkt, og om det ikke er helt mørkt hender det at jeg legger noe over øyene for å få det helt mørkt. Vurderer faktisk sånn sovemaske, til kommende flyturer o.l.

3) Sov et behagelig sted.
Er ikke alltid man kan velge, men noen tips til å gjøre en eventuel dårlig seng mer behagelig:
Legg en ekstra dyne/teppe under deg får å få det mykere. Ha med deg en behagelig pysjamas. Og om du er hjemme: Kjøp et deilig sengesett, og skift til det, dusj, og legg deg ren i rent sengetøy! Dusjer du før du legger deg holder du dessuten sengen renere lenger!

4) Prøv å legge deg/stå opp til noenlunde samme tid.
Plagsomt – yep, can be – Virker det – yep it does. Og pass på at disse tidene gir deg nok timer søvn. Ikke for lite og ikke for mye. For meg er 8-9 timer heelt perf. 7 går også, men mindre enn det merker jeg på kroppen.

5) Senga er et sovested.
Og med det mener jeg bare at jeg tror det er lurt å ikke “henge” for mye i senga. Jeg setter meg alltid ut i stua for å chille på PCen o.l. Hvis jeg setter meg i senga med PCen så blir jeg automatisk ganske søvnig. Så jeg tror, hvertfall for min egen del, at ved å ikke tilbringe så mye tid i senga i de timene man skal være våken, så forbinder kroppen min seng med søvn.

 

Jeg tror virkelig at fysisk aktivitet er en av de aller største grunnene til at jeg pleier å sove så godt. Så om du sliter med søvn, tenk over om du faktisk er aktiv nok i hverdagen! Og dersom du ikke er det, men føler du ikke ar tid til å trene, kan du lese innlegget mitt med enkle tips til mer aktivitet i hverdagen HER.

 

Jeg håper du fikk noen tips til bedre søvn i dette innlegget!

Pleier du å sove godt? Og hvor mange timer pleier du å sove?

 

xoxo

2 kommentarer
    1. Hehe tror kanskje jeg må få kjøpt meg en av de sove-maskene for rommet mitt her på studentboligen er alt for lyst, føler jeg sliter med å sove hver kveld.

      Et tips kan kanskje også være og ikke drikke kaffe for seint på dagen, for den brant jeg meg på i går og nå er jeg nok litt trøttere en vanlig i dag 😛

    2. Ah, ja det er så kjedelig! Håper det fungerer med en sovemaske!

      Hahah ja det er også et godt tips! Jeg drikker ikke kaffe selv, men for de som gjør det er nok det veldig lurt å unngå sent.

      Håper du får sove bedre fremover!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg