VET IKKE OM JEG ER KLAR

Eksamen er rett over helgen, og nervene begynner å komme. På en side føler jeg meg forberedt, men på en annen side føler jeg meg aldri 100% forberedt! Jeg har alltid likt skole, og jeg synes faget jeg tar nå er veldig interessant, samtidig som at noen aspekter av det er ganske vanskelig. Eksamen er skiftlig, varer i 3 timer og er kun refleksjonsoppgaver, det vil si at det blir en rimelig travel eksamen med tidspress ettersom vi har hjemmeeksamen og åpen bok.

Jeg har alltid vært en relativt god student og fikk gode karakterer gjennom skolegangen (sånn med unntak av S1 og S2 matte), men det er jo noen år siden jeg sist studerte. Det tok derfor litt tid å komme inn i en god studieteknikk. Nå føler jeg derimot at jeg inne i en skikkelig god metode, skulle bare ønske jeg gjorde den før! Tenkte uansett å dele noen av de metodene som fungerer for meg, og som jeg har gjort denne studieperioden.
1) Finlese boken.
Helt ærlig synes jeg dette kan være super kjedelig å gjøre i lengden, men det er likevel viktig å få gjort. Foreslår derfor å ta det et kapittel om gangen for eksempel, eller enda mindre menger om gangen, og bytte litt på teknikker for å gjøre det mer interessant.

2) Gule ut / markere det viktigste.
Jeg foretrekker å kombinere finlesing med dette! Og her er det en viktig viktig ting…(som er dritvanskelig!) Uthev KUN det aller viktigste.

3) Lage kapittelsammendrag
Jeg lager mine i form av tankekart, og setter meg en mac på en side, sånn at jeg kun har plass til det viktigste. Evt to om kapittelet er veldig stort.   
4) Se webinarer, forelesninger o.l
Hvis studiet ditt har dette, evt andre typer forklaringer – helt gull å høre noen andre forklare emner. Da kan man få det forklart litt enklere eller med andre ord sånn at man kanskje forstår stoffet enda bedre!

5) Test deg selv, eller få noen til å høre deg!
For å teste deg selv kan du for eksempel slå opp på en tilfeldig side i boka og lese overskriften å fortelle deg selv om stoffet. Ellers kan du få noen til å høre deg på samme måte. Evt kan man lage spørsmålskort, teste seg i læringsmål, teorien, modeller eller lignende!

6) Løs tidligere oppgaver.
Tidligere eksamenoppgaver for eksempel! Er det skriftlig – så skriv! Er det muntlig eksamen så øv deg på å fremføre. Practice makes perfect – i alle fall bedre!

For meg er altså variasjon nøkkelen til å lykkes med studene. Jeg liker å variere mellom å skrive, lese og høre. Det å fysisk skrive for hånd er også vedlig lærerikt for meg, fremfor det å skrive kun på data. Om du på toppen av alt har noen til å teste deg, enten foreldre, med elever, venner eller kjæreste er jo det helt topp. De trenger jo ikke kunne stoffet, de kan ha boken foran seg og lese mens du forklarer for eksempel.

Jeg skal skrive et eget innlegg med eksamenstips til dere, så fortell meg gjerne når/om du har eksamen i vår! Jeg er veldig glad for at jeg enda har helgen ++ å lese, og ikke minst til å gjøre de tekniske og praktiske forberedelsene til eksamen. Pulten min skal være et eksamensparadis når eksamen braker løs neste uke! Vi skakker tankekart opp langs veggene, notater og sammendrag pent samlet, lapper og notiser i pensumboken og what not, dere skal selvsagt få se bilde når den tid kommer.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg