UKENS TIPS #7 // SLIK FÅR DU BEDRE SØVN

For en helg vi har hatt! Lang, aktiv, lærerik og fin. Og det som er sykt viktig etter en sånn helg er restutisjon. Det er jo ikke akuratt sånn at vi har en hviledag i morgen, neinei, snarere tvert imot det er tidlig opp for å dra på jobb, etterfulgt av mange timer dans. Men den aller beste måten å restituere på er jo å sove godt og lenge. Jeg sover som en stein nesten hver eneste natt, og de gangene jeg ikke gjør det har det nesten samme grunn. Her kommer mine aller beste tips for å få en god natts søvn, gang på gang på gang!

1) Bli fysisk sliten.
Det er ikke en tilfeldighet at dette er punkt en. Jeg merker utrolig stor forskjell på de vanlige ukene, og for eksempel juleferien der jeg ofte tar en ukes tid fri, eller en eller annen ferie. Dersom jeg er inaktiv flere dager på rad sovner jeg mye senere, sover dårligere, og våkner lettere. Men i vanlige uker når jeg trener og er fysisk sliten sovner jeg alltid som en sten og jeg våkner ikke før alarmen ringer. Legg inn en økt hver eneste dag, eller gjør noe som holder deg godt aktiv, og tro meg, du vil takke deg selv for det når du skal sove!

2) Få det helt mørkt på rommet.
Jeg må aller helst ha det ganske så mørkt på rommet for å sove på mitt beste, så jeg anbefaler deg å ha noen mørke gode gardiner om du har vinduer på rommet. Foto: Hanne Fagerland

3) Ha det svalt.
Ikke kaldt, men ikke varmt heller. En sånn temperatur som gjør at man kan ha et bein utenfor dyna..men ikke to, da blir det for kaldt! Neida, men det viktigste er at det er såpass kaldt at du slipper å svette ila natten, det er bedre at det er et lite hakk for kaldt heller enn for varmt, for da kan man bare pakke seg godt inn under dyna.

4) Sov uten klær.
Dette kommer fra ei som egentlig elsker en god pysj. Og når vinteren er på sitt værste hender det jeg sover i pysjen, men, men, men, jeg anbefaler og foretrekker å bruke en god varm dyne, ha en god morgenkåpe ved sengen når du skal ut av den varme dynen på morgenen, sånn at du kan sove uten klær. Jeg kan i alle fall ikke fordra å våkne opp midt på natten av å svette i alle fall. Bedre å være litt for kald, å ta på et ekstra teppe/en tynn pysj, enn å være for varm – enig?

5) Gå på do før du legger deg.
Dette sier kanskje seg selv for mange, men om det ikke gjør det allerede, gå på do som det aller siste du gjør før du legger deg, og ikke drikk mye rett før du legger deg. Er jo så kjedelig å våkne midt på natten fordi du må på do liksom!Foto: Hanne Fargerland

6) Skriv ned tankene dine.
Hvis du er en av de som tenker mye, redd for å glemme noe, eller har mye på hjertet. Skriv det ned før du legger deg. Jeg er i alle fall sånn at jeg er livredd for å glemme noe, derfor skriver jeg det ned, enten i en bok eller på mobilen før jeg legger meg sånn at jeg slipper å huske på det.

7) Ha rent sengetøy.
Hvem elsker vel ikke følelsen av rent sengetøy? Og jeg mener naturligvis ikke at du skal vaske dem hver eneste dag, men vask dem regelmessig, og du vil føle deg freshere og sove bedre! Og et tips til å holde sengetøyet renere er punkt 8:

8) Dusj før du legger deg.
Jepp, FØR du legger deg. Jeg synes personlig det er så rart at folk dusjer om morgenen. Ja jeg skjønner at du vil være fresh for dagen som kommer, MEN ila dagen er man jo i aktivitet, man svetter, man har tatt i alt mulig, osv. Dusj før du legger deg, så drar du ikke med svette og skitt i sengetøyet. Da holder også sengetøyet seg freshere lenger!

9) Prøv å stresse ned.
Det blir ikke bedre av at du ikke sover! Dette gjelder også før en eksamen for eksempel. Du trenger søvn, så du må prioritere det. Søvn kan faktisk hjelpe deg å huske bedre, hjelpe på stress, hjelpe på vondter i kroppen osv. Dette punktet er natgurligvis mye lettere sagt enn gjort, men prøv å prioritere søvn. Jeg pleier å aktivt prøve å tenke på noe hyggelig når jeg skal sovne, i motsetning til å kverne over vanskelige ting. Det kan vente!

Dette var mine 9 beste tips for å få bedre søvn, så jeg håper noen av disse kan hjelpe deg! Pleier du å sove godt?

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg