TUNGE TANKER I KARANTENE

Noen dager er litt ekstra rare denne perioden synes jeg, og jeg tror vi alle kan kjenne oss igjen i å ha litt blandede følelser for tiden… Noen tyngre enn andre. Jeg er riktig nok som regel er person som er god til å se det positive i vanskelige situasjoner, noe jeg føler jeg også er ganske god til nå i denne corona situasjonen, men også for meg en noen dager tyngre enn andre.

Noen dager kan man føle seg litt nedstemt, kanskje uten at man helt vet grunnen til det. Samtidig er det en ny og vanskelig situasjon for mange, en situasjon som er veldig usikker, og ikke minst som inneholder mange nye stressfaktorer. Selv om denne perioden, for de fleste, i all hovedsak er mye roligere enn vanlig, og kanskje også mindre stressende, er det samtidig helt nye utfordringer dukker opp. For eksempel: Hos oss er det sykt mye mindre stress i forhold til at vi slipper å rekke jobber på tre forskjellige steder på en dag, og at vi slipper å stresse med å rekke treninger, få tid til å lese inni der, og kanskje være litt sosiale. Nå har vi jo vanvittig mye tid! Men vi går andre utfordringer i møte.

Nå er økonomien usikker, vi går oppå hverandre 24/7, vi må lese oss opp på NAV, og finne ut hva vi har rett på, vi får ikke “face to face” oppfølging av trener på dansingen osv osv. Jeg sier ikke at dette er verdens værste situasjon akkurat, men poenget er at det er nytt og usikkert, noe som kan vippe mange av pinnen. For mange er det også på toppen av dette en helt ny hverdag i form av hjemmeskole, rare rutiner, og færre muligheter i forhold til å dra rundt på aktiviteter, få tid for seg selv, og møte venner og familie.

Alle har annerledes og rare dager, og jeg tror det er viktig å høre godt på kropp og sjel. Det kan komme både tunge dager og tunge tanker, og da tror jeg det er viktig å ønske dem velkommen. Finne ut hvorfor de kommer, og hvordan man kan takle dem. Personlig synes jeg det hjelper å prate om det med noen man stoler på, samt få litt frisk luft og fysisk aktivitet. Alle takler ting forskjellig, og selv om jeg ser på meg selv som en løsningsorientert og positiv person, har også jeg tyngre dager, og det tror jeg v i alle har innimellom. Det kan bety alt fra dager der man sliter med motivasjonen til dager man helst ikke vil opp av senga.

Vi trenger alle forskjellige ting for å ha det bra, og jeg håper du finner ut av hva som funker for deg! Noen dager trenger man et spark i ræva, og en “kom igjen”, men vi andre dager trenger en god klem og noen som hører. Jeg skal nå sette meg ned å lage en liste med planer for den kommende uken, for jeg vet at noe som fungerer bra for meg er å få tanker ut av hodet og ned på papiret. Da slipper jeg å huske på ting, og jeg slipper å være redd for å glemme noe. Jeg aner ikke om dette fungerer for deg, men et tips kan uansett være å lage en liste over ting som får deg i godt humør og gjøre mer av det!

Det er så viktig å ta vare på hverandre, og ikke minst seg selv i denne rare tiden – så gjør nettopp det. Ikke vær redd for å spørre om hjelp, ikke vær redd for å feile, og ikke vær redd for å kjenne på følelsene som kommer. Snakk med noen du stoler på, det hjelper! Du er ikke alene om du har det litt vanskelig nå.

Ta vare på hverandre.

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg