TIPS TIL EN MER MILJØVENNLIG JUL

Reklame | Inneholder annonselenker

På tide med noen tips frem mot jul, og i dag vil jeg tipse dere om et par smarte hacks og tips for en litt mer miljøvennlig jul!

1) Spar på innpakking du får, og bruk det til å pakke inn julegaver du skal gi! 
Hvor mange av oss får vel ikke en pakke i posten her og der, som kommer i en boks, gjerne med noe fint papir! Dette kan fint brukes igjen! Så tenker du kanskje “men det står jo mitt navn/avsender på boksen!”. Og det gjør det ofte, så her må man være litt kreativ. a) La butikknavnet stå på for å “throw them off”. b) Tegn over, lim fast noe papir over, feste klistremerker over osv!

Jeg har en skuff jeg tar vare på bokser/fin innpakning/ bobleplast osv. På den måten trenger jeg svært sjeldent å kjøpe inn noe selv.

2) Oppfordre de du gir gaver til om å bruke innpakningen igjen! 
Et år hadde jeg for eksempel kjøpt inn noen gaveposer, og da jeg gav dem også en oppfordring til å bruke dem igjen! Noen fikk jeg tilbake året etter!

3) Gi brukte gaver om du har/kan.
Har du en jakke som bare ble hengende i skapet? Kanskje barna dine vokse ut av klær før de rakk å bruke dem? Kanskje spesielt til barn er dette genialt. Men selvfølgelig også til voksne om du har noe.

4) Del opp noe du har!
For eksempel kan du gi bort en stikling fra en plante du allerede har.

5) Redesign!
Er du av den kreative sorten? Gjør om noe du har til noe nytt! Sy om klær?

6) Gi ting som gjør fremtiden litt mer miljøvennlig! Her kommer noen forslag:
-HER (adlink) finner du gjenbrukbare matposer.
-HER (adlink) finner du gjenbrukbare muffinsformer.
-HER finner du bee´s wrap, som du for eksempel kan bruke litt som du ville brukt plastfolie.
-HER finner du ECO-egg, som erstatter vanlig vaskepulver, og varer lenge.
-HER finner du gjenbrukbare bomullspads.
-HER finner du gjenbrukbare lokk i silikon, som kan erstatte plastfolie.
-HER (adlink) finner du gjenbrukbare sugerør.
-HER (adlink) finner du en gejnbruksbar kaffekopp – til den som alltid kjøper takeaway!
-HER (adlink) finner du en gjenbrukbar drikkeflaske.

Håper noen av disse rådene kan gjøre din jul bittelitt mer miljøvennlig – alt hjelper!

-Ronja

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg