SLIK STRUKTURERER JEG DAGENE MINE + TIPS TIL DEG

Hvis du har fulgt meg en stund vet du at jeg er veldig glad i å planlegge/organisere og strukturere. Jeg er jo en person som også har veldig mye å gjøre, ettersom jeg (vanligvis) har flere forskjellige jobber, dans, reiser og studier i hverdagen, så det gjelder å holde tunga beint i munnen for å ikke dobbelbooke, for å huske alle frister, og få alt som skal gjøres gjort. Jeg vil si at jeg er en relativt ryddig og organisert person som får mye gjort, samtidig som at jeg er en som liker å utsette ting. Men selv om jeg liker å utsette ting blir alt som regel gjort innen fristen. Vet at ikke alle er sånn som meg som elsker notatbøker, post it notes, alarmer og huskelister, men jeg håper likevel at noen av mine metoder fungerer for deg!

1) Sett på alarmer på mobilen.
Har du en frist for en ganske enkel oppgave som tar kort tid? Da vil jeg foreslå at du setter på en alarm senest dagen før. For eksempel: Betal regning / Send faktura / Husk legetime i morgen. Osv osv. Ha gjerne på en alarm samme dag også, men jeg anbefaler å ha en på dagen før også, så slipper man å komme på noe helt i siste liten.

2) Før en almanakk/ kalender, enten på mobilen eller fysisk – evt begge.
Personlig liker jeg å bruke en fysisk almanakk, men jeg bruker også kalenderen på mobilen for større ting. I almanakken skriver jeg ned alt mulig jeg må huske på, frister, reiser, når vi har dansetimer osv osv. Jeg har den med meg stort sett overalt og bruker den flittig – det er da den fungerer bra!

3) Skriv “to-do” lister.
Enten i almanakken din, på mobilen eller på et ark av noe slag. Jeg bruker både almanakk og ark. I almanakken skriver jeg litt større ting jeg må huske, mens på to-do listene skriver jeg all slags hverdagslige ting. Jeg pleier å skrive en ny to-do liste nesten hver dag, muligens er jeg litt i overkant glad i lister, men likevel. Du kan også ha en for uken for eksempel. Jeg skriver opp små og store mål og oppgaver jeg ønsker å få gjort. For eksempel:
– Ta oppvasken
– Vaske klær
– 2 timer dansetrening
– 1 time styrketrening
– Lage middag
– Ukeshandle
– Lese 2 timer

Kun et eksempel da en dag hos meg. Man kan selvfølgelig velge hvor mye man vil gå i detalj.

4) Prioriter
Prioriter, prioriter og atter prioriter. Hvis du kun skal gjøre EN kjedelig ting i dag, hvilken burde det være? Mitt forslag er å ta det du synes er aller kjedeligst (evt det med kortest tidsfrist) først. Så blir man ferdig med det. Det er ikke lett og ikke gøy alltid, men det må desverre gjøres.

5) Sett opp tidsrom
Med det mener jeg for eksempel: Jeg skal lese i 2 timer/ Rydde i 30 min/ Jobbe i 3 timer/ osv – hva enn det måtte være. Da er det tidsperspektivet man har og jobbe med. Personlig synes jeg hvertfall det hjelper på effektiviteten, da trenger man ikke å sitte med følelsen av at man må jobbe i en evighet liksom. Test for eksempel å sette på en timer på 15/30 minutter og litt digg musikk mens du rydder badet/kjøkkenet. Når alarmen ringer er du ferdigda trenger du ikke gjøre mer.

6) Lag en ukeplan og sett av tid
I en hverdag kan det ofte bli veldig travelt, det er derfor lurt å lage en ukeplan. Der man involerer jobb, trenings osv, men også setter av tid til andre ting som “egentid”, “kontortid hjemme” “husarbeid” osv. Også veldig bra om man kan legge inn “leggetid” sånn at man er sikker på at man får nok søvn.

7) Legg inn tid til ting du synes jeg gøy!
Det synes jeg er veldig viktig for å ha overskudd av energi til få gjort ting som er kjedelig.

8) Bruk post-it notes.
Om du ikke er så glad i lange lister kan man også bruke post it notes. Der kan man da ta ned lappene etterhvert som man blir ferdige med oppgaven. Dette er noe jeg bruker en del på jobb for eksempel. Enkelt og greit!

Er du en person som liker å ha orden i sakene, lister og alarmer? Eller er du mer typen som har alt i hodet?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg