SLIK FIKK JEG MER OVERSKUDD OG ENERGI

Jeg husker så godt tiden jeg kunne sovne hvor og når som helst. Jeg gikk konstant på ekstrabatterier, var trøtt, sliten og hadde absolutt ikke overskudd i hverdagen. Dette gikk ut over både humør, det gikk utover arbeidskapasitet, og det gjorde rett og slett at jeg følte jeg alltid hang etter i mitt eget liv.

Livet og energien min er naturligvis ikke perfekt, men oh my så mye mer energi og overskudd jeg har fått, noe som igjen har påvirket egentlig alle sider av livet. Jeg har som alle dårlige perioder og dager, men jeg føler generelt at det er mange færre, samt at jeg er litt bedre rustet til å takle de dårlige dagene/periodene.

Her kommer noen konkrete tips og endringer jeg gjorde for å få mer overskudd og energi, og jeg håper at noen av tipsene kan hjelpe deg også.

  1. Skjønte at mat er drivstoff.
    Her har jeg også gått gjennom flere “steg”. Første steg var å spise mer, og faktisk få i meg nok næring og mat, deretter spise enda mer variert, og over tid har synet mitt på mat endret seg ganske mye. Som jeg tidligere har delt er det ingen hemmelighet at jeg har hatt et anstrengt forhold til mat, men når jeg klarte å snu om fokus til å tenke på å få i meg nok, ha fokus på å spise mer av noe, heller enn mindre av noe, så får man et mer hyggelig og positivt forhold til mat! Mat er i tillegg til drivstoff en god kilde til gode opplevelser, og henger ofte sammen med hyggelige stunder, så det er viktig å ta seg tid til og kose seg med.
  2. Tok tak i min mentale helse.
    Dette var et skikkelig “break through” moment for meg egentlig, fordi jeg har alltid tenk at “sånn er det bare”, sånn er jeg, eller sånn fungerer bare jeg – men nei, det er virkelig ikke sant! Jeg gikk til både coach og terapeut som begge hadde sine ulike ekspertiser innenfor de tingene jeg ønsket å prate om/få hjelp til. Det var utrolig nyttig for meg å prate ut om disse tingene, og ikke minst å få noen gode verktøy å bruke til å takle ulike situasjoner. For meg var det å snakke med en profesjonell om disse tingene helt uvurdelig, og noe jeg definitivt kommer til å gjøre igjen ved behov.
    Foto: Hanne Cathrine Fagerland
  3. Innførte leggetid.
    Jepp, så enkelt, men så vanskelig. Det å komme seg i seng, sånn at man får nok søvn er så utrolig viktig! Jeg er veldig heldig som som regel sover veldig godt, så det viktige for meg personlig er å komme meg tidsnok i seng for å få nok timer søvn. Vi har per nå satt en leggetid som gjør at vi alltid får minst 7,5 timer søvn.
  4. Startet si NEI til de tingene som trakk energi.
    Dette er kanskje noe av det som var vanskeligst i starten, og som bare ble enklere jo flere ganger jeg sa “nei”. Og det handler på ingen måte om å si nei til alt, men det handler om å prioritere seg selv, og å tørre å si nei til ting man ikke ønsker å gjøre, ønsker å være med på, eller ønsker å bruke energi på. Det handler om å innse at man ikke må være med på alt, og at det er helt OK å si “neitakk”, selv til hyggelige invitasjoner, dersom du ikke egentlig har lyst eller energi til det.
    Personlig har jeg ofte en magefølelse, så den prøver jeg å følge der jeg kan.
  5. Startet å prioritere og si JA til ting som gir meg glede. 
    Og på motsatt side av å si nei til tingene som trekker energi, så har det handlet mye om å faktisk si JA til de tingene som gir meg energi og glede. Det kan være litt skummelt, ut av komfortsonen, kanskje det føles ut som å prioritere feil, men det føles utrolig bra, og det er så viktig å prioritere seg selv. Det gir i alle fall meg masse overskudd.

    Et ekstra råd, ikke gap over for mye på en gang, start med én ting, start med ett av punktene over. Én endring kan utgjøre store forskjeller, og jeg håper at tipsene kan komme til nytte for deg!

    -Ronja

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg