“SKAL VI DANSE” VS SPORTSDANS

Heisann dere! Jeg får veldig mye spørsmål rundt “Skal Vi Danse” om dagen. Både om vi skal være med osv, men også om hvordan det er ift sportsdans, som er det jeg driver med, og det som “Skal Vi Danse” er basert på.

Først og fremst vil jeg si at jeg digger skal vi danse! Jeg ser på hver eneste sending, og jeg er så glad for at dans sendes på TV i beste sendetid. I tillegg kjenner vi så mange av dem som er med at vi heier litt ekstra hver gang de er på parketten. Men programmet gir likevel en del, hva skal man si, villedning ift hva sportsdans egentlig er. Så jeg tenke jeg skulle ta på meg oppgaven å gi dere en liten oppklaring! Så neste gang du havner i en diskusjon rundt “Skal Vi Danse” så kan du alle faktaene.
Sportsdans har flere navn. Sportsdans er rett betegnelse nå, men det var tidligere kjent som selskapsdans. Man kan også kalle det for “Standard og latin”, ettersom det er de to “grenene” sportsdans består av. Noen danser kun en gren, men noen, som vi danser begge to. Da kan man også kalle det tidans (10-dans).

Altså, Sportsdans = to grener = Standard og Latin. Det er til sammen 10 danser.
Latin: Samba, Chachacha, Rumba, Paso Doble og Jive.
Standard: Waltz, Tango, Viennes Waltz, Slowfox og Quickstep.

Vi danser altså IKKE salsa. Salsa er IKKE en sportsdans. Ja, jeg kan danse litt grunnleggende salsa, men jeg konkurrerer ikke i det, og kan ikke mye. Det er heller noe vi bruker i andre sammenhenger, om vi skal danse på fest eller noe.

I skal vi danse skjer det vel så godt som aldri at noen danser en hel dans i “frame” altså inntil hverandre med armene opp sånn her:

Men i standard delen av sportsdans skal man ha kontakt gjennom hele dansen. Det er veldig negativt om armene dropper eller om man mister kontakten. Så det å gjøre det slik som på skal vi danse, men innslag av andre ting der man dropper frame, er selvsagt mye lettere, men det er altså ikke lov i sportsdans. Det må man klare når man konkurrerer.

 

Vi har ingen løft i sportsdans. Faktisk har vi ikke lov å ha begge føttene av gulvet mer en 3 sekunder. Det er lov med hopp for eksempel, som for eksempel i jive, men ikke lov med løft. Dette hadde vært veldi risky ettersom vi mange par på gulvet samtidig.

Så det er også en stor forskjell på sportsdans og “Skal Vi Danse”. For mens skal vi danse- parene er alene på gulvet med alle øyne retta mot dem er vi noen ganger hele 13 par på gulvet samtidig! Da må man både danse sin koreografi, styre unna de andre parene og kjempe om oppmerksomheten fra dommerne!

En annen forskjell er at man ikke kan ha håret akuratt som man vil, eller hva på seg hva man vil. Men kan variere mye og det finnes utallige stiler, MEN: Håret i standard skal ikke flagre rundt. Det må være oppsatt. I latin er det litt friere, men også her går det mye i oppsatt hår, fletter eller hestehale.
I standard har man må seg lange kjoler og lukkede sko, som dere kan se på bildet over. Mens i latin har man som regen kortere, mer åpne kjoler, samt høyere hæler og åpne sko, som på bildet dere kan se under.

En annen forskjell er at vi ikke får noen direkte tilbakemelding fra dommerne. Vi har faktisk ikke lov å snakke/kommunisere med dem hele konkurransedagen/helgen.

Håper dette besvarte noen av dine spørsmål om “Skal Vi Danse” VS Sportsdans!

Lurer du på noe mer er det bare å legge igjen en kommentar eller sende meg et anynomt svar på “Tellonym”, der heter jeg “ronjaostensvik”.

 

Ønsker deg en super kveld videre!

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg