SAFETY FIRST – CAR ACCIDENT

I går var jeg så uheldig at jeg ble påkjørt bakfra. Jeg stoppet for en fotgjenger og, i det fotgjengeren var over smalt det og bilen min rykket fremover ut av veien… Jeg kommer ikke til å skrive noe mer om selve ulykken ettersom det ble en politisak, men det jeg vil skrive litt om er sikkerhet i trafikken og litt om hjelpen jeg fikk i går!

Alle som kjenner meg godt har nok innsett at jeg er svært opptatt av sikkerhet når det gjelder både det ene og det andre. Og en ting jeg aldri har forstått, og aldri kommer til å forstå er folk som ikke bruker setebelte og/eller ikke har det på riktig. Det aller første ambulansen spurte meg om var om jeg hadde brukt setebelte. Og da kunne jeg heldigvis svare at det hadde jeg, OG jeg passer alltid på at det ligger riktig. Dvs at jeg aldri legger beltet f.eks over jakka, men åpner jakka sånn at beltet får ligge nede mot låra (ikke over magen!) , og skikkelig over bryst/skulder.( ikke under armen eller noe sånn).

Jeg skal ikke skrive en stil om alle punktene, men setebelte, nakkestøtte, og det å ikke drive med andre ting mens man kjører burde være en selvfølge spør du meg… Hadde jeg ikke hatt beltet på, og ikke hatt nakkestøtten riktig hadde situasjonen fort blitt så mye værre!

Etter ulykken skjedde, så var jeg jo litt ute av det, og i sjokk, så jeg ble sååå letta da det kom ei hyggelig jente bort til meg som hjalp meg bort til hennes bil sånn at jeg fikk sitte i varmen. Det var også flere som stoppet og hjalp til. Takk og pris!! Hun passet på meg, mens noen andre fikk ringt ambulanse og politi. Vet ikke hva jeg hadde gjort hvis disse snille menneskene ikke stoppa opp og hjalp til.  Og ikke minst de vi leier hos, som senere kom å hentet meg på legevakten og mer. Det gikk forresten, heldigvis, bra med personen som kjørte inn i meg også!

Budskapet mitt er vel egentlig at uansett hvor “irriterende” du måtte synes min, eller noen andre sin masing om å legge beltet riktig og stille inn nakkestøtta er, så er det kun fordi vi bryr oss, og fordi det er sååå viktig. Ingen får sitte på med meg eller være i samme bil som meg uten å fikse dette haha. Because I care! Tenker som så at hvis det er noe man kan gjøre selv for å være sikrere – så gjør det!

Jeg skal inn på en CT scan i morgen, men prognosene mine er veldig bra, og legene/Nemus tror ikke det er noe veldig alvorlig, men det får vi skikkelig svar på etter jeg har tatt min CT scan. Men jeg hadde både beltet og nakkestøtten riktig. Uten det hadde nok både nakkeslengen vært mye værre, og jeg hadde nok blitt slengt fremover.

Kjære alle sammen, spesielt nå! Det er glatt, det er kaldt…
1) Av med / åpne tykt yttertøy sånn at beltet ligger riktig. Og deretter ta på beltet riktig da!
2) Sjekk at nakkestøtten står riktig ift hodet ditt. Nakkestøtte blir nesten feil ord på det, den skal være bak hodet ditt sånn at nakken din ikke blir bøyd bakover.
3) Hold avstand – nok avstand! Spesielt nå som det er så glatt…
4) Ikke driv med noe annet når du kjører bil, 2 sekunder ufokusert kan være nok..
4) Hjelp til! Hjelpen jeg fikk var helt fantastisk, og ettersom jeg var ganske stressa og i sjokk var det veldig godt å bli tatt litt vare på, og at noen andre tok seg av det tekniske.

Jeg ønsker å takke alle som hjalp til i går, tilfeldig forbipasserende som hjalp til, ambulanse personell, politi, osv. Godt å se så mye kjærlighet og uselviskhet. Alle som stoppa opp dagen sin og hjalp til – dere er fantastiske!

Nå krysser vi fingre og tær for at alt er bra i nakken min, og så tar vi alle forhåndsregler, og hjelper hverandre!

 

God natt alle sammen,

xoxo

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg