RØYKING, SNUS OG ALKOHOL

“Vil du ha en snus?” “Vil du ha et drag?” “Vil du smake?” Spørsmål jeg vil tippe de aller fleste får gjennom oppveksten, og ikke minst i voksenlivet. Vi vet alle at det ikke er bra for oss, men mange gjør det likevel. Nå skal jeg ikke gå inn på noe vitenskapelig her, men jeg tenkte å fortelle litt om mitt forhold til disse tingene, i tillegg til å forhåpentligvis komme med noen tips til deg som ikke ønsker å drive med en eller flere av disse tingene.

Først og fremst, jeg har aldri prøvd verken snus eller røyk. Aldri. Mer om dette litt senere i innlegget. Mitt forhold til alkohol er at jeg drikker det en sjelden gang, for eksempel på nyttår eller i en bursdag, kanskje 3 ganger i halvåret. Men jeg har også vært på mang en fest edru. I tillegg har det alltid vært veldig viktig for meg å holde meg frisk og sunn, og røyk og snus er ikke noe som passer inn der.

Grunnen til at jeg ønsker å skrive om dette er fordi jeg vet at mange føler seg presset til å prøve disse tingene, og at folk kanskje er nyskjerrige. Der har jeg vært veldig “heldig”, for jeg har absolutt aldri hatt noe behov for å teste hverken snus eller røyk. For min del ser jeg absolutt ingen poeng i “å prøve”, for har man gjort det en gang føler jeg terskelen for å gjøre det igjen er lavere, som med mye annet.


Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt tilbudt både røyk, snus og alkohol, og jeg skal ærlig innrømme at noen situasjoner har vært vanskeligere å si nei i enn andre. Men likevel har jeg sagt nei, og hver eneste gang har det gått bra. Man tenker kanskje at den som tilbyr blir “skuffa” eller “irritert” over at du sier nei, men i alle fall i min erfaring får man som regel bare et “Oki” og så går man videre, null stress. Du tenker trolig 100 ganger mer over det enn den som tilbyr. Se for deg at du byr noen på en sjokoladebit, og de sier nei, det er egentlig ikke noe særlig annerledes hvis man tenker over situasjonen på den måten.

Som regel har jeg bare sagt enkelt og greit “nei takk” når jeg har blitt tilbudt noe, men om jeg har følt at jeg har hatt behov for noe mer forklaring har det for min del alltid vært enkelt å si noe som “Nei takk, vil ikke at noe skal gå utover dansingen” for eksempel. Eller “utover treningen” osv. Så om du føler du trenger en unnskyldning, så lag en! Hva som helst…det går utover treningen, gidder ikke teste, er ikke noe for meg, eller straight up facts, at du ikke vil begynne med det der fordi det påvirker helsa.

Dersom de du henger med ikke godtar det ville jeg bare dratt.. De er ikke gode venner om de ikke godtar ditt “nei”. Dette gjelder i så mange områder i livet…

Det er en million andre ting jeg gjerne skulle skrevet om rundt dette enmet, men jeg tror jeg gir meg der i dag. Det er din kropp. Det er ditt valg. Det at du sier nei er en bra ting. Si det med stolthet, og si det bestemt. Nei betyr nei.

Hva er dine tanker rundt snus, røyk og alkohol?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg