Q&A #2

Jeg synes det er såå hyggelig å få inn spørsmål fra dere, og nå har det kommet inn en liten bunke til som jeg tenkte jeg skulle svare på!

1) Hva liker du å gjøre når du ikke trener?
Så mye forskjellig egentlig! Går jo mye i jobb og dansing, men når jeg har fritid liker jeg godt å drive på med bloggen/SoMe, synge, reise, drive på med diverse DYI prosjekter. Og kanskje fremfor alt liker jeg å være med venner og familie når jeg har tid!

2) Er det stor forskjelll mellom det vi ser på skal vi danse og det dere driver med?
JA! Takk for at du spør haha. Det er ganske stor forskjell, og jeg skal prøve å ramse dem opp under:

Vi danser som regel mange par på gulvet samtidig. Helt opp til 12 par samtidig faktisk! Det er kun i finaler i NM, EM, VM osv at man har solo-danser i finalen.

Vi har ingen løft. Det har vi ikke lov til. Mye pga punktet over. Det er jo direkte farlig å ha løft når det er så tett med par på gulvet.

I standard dansene har vi “dansestilling”, aka armene oppe i posisjon og fysisk kontakt i senteret HELE TIDEN. Det er tungt, og veldig vanskelig, og rett og slett derfor gjør ikke de fleste skal vi danse deltakerne det. De må liksom “dele det” opp med diverse show-innslag og løft. Prøv å danse en hel standard dans med konstrant holdning og ikke miste kontakten – DA blir jeg skikkelig imponert! Ikke at jeg ikke er imponert over noen av disse “Skal Vi Danse” deltakerne altså!! Synes noen er super flinke, og følger alltid spent med på lørdagskvelden!

Vi får ikke velge våre egne sanger. Vi har 10 danser. Alle har et eget tempo og takt. Men utover det kan vi få hvilken sang som helst. Eksempel: Chachacha, takt og tempo er bestemt. Men det kan spilles både “Kissing Strangers”, “Sofia” og “Katchi” – alle er chachacha fordi de har samme takt og tempo, men det er jo forskjellige sanger!

Vi kan ikke ha håret hvordan vi vil. Det kan liksom ikke drive å fly rundt i standard. Det skal sitte utrolig godt, og man skal kunne se halse/nakken. I latin er det litt friere, men personlig synes jeg det er mest praktisk + finest å ha det i en dott/flette eller lignende om man har langt hår. Evt hestehale. Hvis det blir løsere enn det blir hvertfall jeg sykt plaget av mitt eget hår haha. Men der er man jo litt forskjellig.

 

3) Er det OL i dans?
Nei desverre. Men det jobbes med å hele tiden utvikle dømme-systemet i sportsdans, sånn at vi etterhvert kan bli det! Det er desverre for mye rom for “å gjøre som man vil” i forhold til dømming av dansingen, spesielt før. Dommere kan strengt tatt bare velge hvem de vil, og plassere parene slik de vil. Men nå har vi et nytt dømmesystem som brukes i alle de store konkurransene. Dette systemet ligner veldig på systemet i isdans, og isdans er jo i OL, så det er håp!

4)Hva er din favorittdans og hvorfor?
Så mange gode spørsmål! Svaret mitt må bli Tango! Dette fordi det er det nærmeste man kommer en balnding av standard og latin synes jeg. Den har liksom så mye rytmer og spennende bevegelser, samtidig som den har elegansen til standard-dansene. I tillegg har den så mye temperament og følelser – elsker det!

 

5) Kor bor du?
Jeg kan si så mye som at jeg bor i Akershus et sted! Tilbringer mye tid i Lillestrøm ettersom dansestudio vårt er der!

 

 

Dette var de spørsmålene som har kommet inn ila forrige uke, så tusen takk til de som har sendt inn, alltid hyggelig! Hvis du lurer på noe kan du selvsagt slenge igjen en kommentar på bloggen, Instagram eller på “Tellonym” som er en siden du kan spørre anonyme spørsmål. Der heter jeg “RonjaOstensvik”.

Ønsker alle en super tisdag videre, jeg skal videre til studio for å undervise og trene!

xoxo

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg