PRIVATLIVET PÅVIRKER DANSINGEN

God onsdag kveld alle sammen. I dag har jeg snappet for min kjære snap gruppe @Hverdagschat, og der fikk jeg inn et veldig fint spørsmål som lød som følgende: “Hvordan påvirker privatlivet ditt proffdansingen? Er det en fordel eller ulempe å være i forhold med Sverre samtidig som dere er dansepartnere på høyt nivå? Påvirker privatlivet dansingen, og omvendt?”

Først må jeg bare takke for spørsmålet, det fikk tankene til å svirre! Så i tillegg til å snappe om det, vil jeg skrive litt om nettopp det her. For dette er et stort spørsmål, som jeg lett kunne skrevet side opp og side ned om (slapp av jeg skal prøve å holde det kortfattet!). Here we go.

Foto: Hanne Cathrine Fagerland.

Det er ingen tvil om at privatlivet påvirker dansingen og at dansingen påvirker privatlivet – det kommer man ikke unna. Men så er spørsmålet, påvirker det hverandre positivt eller negativt?

Med en gang kan jeg uten tvil si at det påvirker både positivt og negativt, og at det er individuelt for hver eneste par hva som veier mest. Sverre og jeg har nå vært sammen i straks 6 år! Og jeg kan jo starte med å si at det ikke alltid har vært lett å balansere privatlivet og dansingen.

Foto: Hanne Cathrine Fagerland.

Noen dager er det fortsatt super vanskelig, men for det meste vil jeg si at det å bli eldre og ved kjenne hverandre så godt så blir det lettere og lettere. Vi har måttet jobbe oss gjennom krangler om stort og smått, jobbe oss til en evighet om ting, jobbe opp tillit til hverandre, og mye mye mer. Disse tingene er ikke lette, men det er veldig verdt det. Vi er langt ifra eksperter, langt ifra perfekte, og det kommer vi aldri til å bli heller, men en ting er sikkert. Vi har en mye bedre balanse mellom privatliv og dansingen nå elle vi hadde for 6 år siden!

Det som er det vanskeligste om du spør meg er å huske å være kjærester oppi alt stresset. Dagene våre er travle, vi må ordne mye, bli enige om mye, diskutere, organisere, og så mye mer. Alt dette er utrolig fine utgangspunkt til både diskusjoner og krangler! Man kan være uenige i hvordan noe skal gjøres i dansingen, men man kan også være uenige om hvordan noe skal være hjemme… eller på jobb! Man har liksom en hel haug med arenaer som KAN føre til både uenigheter og krangler. Stresset kan ta over, og man glemmer hvorfor man gjør ting, eller at man faktisk synes det er gøy.

Foto: Hanne Cathrine Fagerland.

Det er så viktig å ta seg tid til å være kjærester. Selvfølgelig skal man ikke gå rundt å være verdens største “lovebirds” på jobb, eller på trening for den saks skyld, men hva med mellom slagene, når man kommer hjem, og når man reiser rundt. Vi to er utrolig gode venner, og det er også veldig viktig for forholdet vårt. Vise hverandre morsomme ting, finne på morsomme ting sammen, og bare dyrke det vi sammen synes er gøy.

Det er ikke alltid man er i perlehumør på trening, og det er veldig fort gjort å tråkke på noens følelser. Vi har jobba MASSE med diverse måter å samarbeide bedre på. Typ “For hver negative ting du sier må du si tre positive”, eller å si “Vi” i stedet for “Du” når man skal fikse på noe. Føles teit og tilgjort i starten, men jo mer man gjør det jo mer naturlig føles det, og det funker! Dessuten har vi også lært oss gjennom årene at det kan være folk/situasjoner/hendelser som setter i gang en reaksjon. Dette er noe vi må jobbe med, både selv og sammen, hele tiden.
Foto: Hanne Cathrine Fagerland.

Men det er langt ifra bare negativt, jeg vil faktisk påstå at det er mye mer positivt! Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg synes det å bo, jobbe og trene sammen er en ganske fantastisk greie. Vi er sammen nesten 24/7, likevel ler vi så masse, vi smiler, vi har mange prosjekter sammen, og vi har det generelt så moro. Ja vi er alvorlige iblant, ja vi krangler, men hvem gjør ikke det?

Det at vi bor sammen gjør det mye enklere å få tid til å være kjærester. Se en film, lage en middag, gå en tur, eller bare chille sammen hjemme. Så må man bare være flinke til å skille litt på at når man ordner og fikser hjemme at man er i det “moduset” , og så at man er flinke til  gå ut av “jobbemodus” etterpå. Vi skal liksom finne ut av alt mulig sammen!
Hvor skal dansekarrieren? Hvor mye penger skal vi bruke? Hvor skal vi bo? Hva med utdanning? Hvor ser vi oss i fremtiden? Hva ønsker vi for fremtiden? I tillegg skal vi tjene nok til livets opphold og dansingen nå. Jeg vil si at det ligger ganske mye på oss, og at vi har ganske mange baller i lufta. Vi må liksom finne ut av alt på en gang.

Det er klart forholdet settes på prøve innimellom, men samtidig kommer forholdet sterkere ut på andre siden av de prøvene. Jeg er dessuten helt overbevist, i alle fall for min egen del, at det å være sammen med dansepartneren sin er mye enklere og mye “bedre” enn å være kjæreste med en og danse med en annen. Dette gjelder selvsagt KUN om man faktisk er forelska/elsker den personen man danser med, funker ikke å bli sammen med dansepartneren din “fordi det er praktisk liksom”.

 

Men det som er fantastisk med å være sammen med dansepartneren sin, er at alle opplevelser, alle reiser, alle nedturer og oppturer får man oppleve sammen. Man støtter hverandre i tykt og tynt. Og alle internasjonale reiser, til trening og konkurranser blir også en kjærestetur! Riktignok ingen ferie, men likefullt en kjærestetur, der vi får oppleve nye byer, nye matretter, og nye kulturer – sammen!

Privatlivet påvirker dansingen, og dansingen påvirker privatlivet. Ingen tvil. Både positivt og negativt. Men personlig vil jeg si at det er uten tvil mest positivt, og noe jeg føler gjør livet mitt både mer spennende og innholdsrikt!

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

2 kommentarer
    1. Det høres ut som dere takler det ganske fint da, men har vært jobbing for å få det sånn skjønner jeg. Det er litt jobbing i alle forhold så … 🙂 Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg