PLANTEBASERT I EN UKE // OPPSKRIFT

Reklame | med24.no

Oh yes, denne uken skal vi prøve noe vi aldri har gjort før, og det er å spise plantebasert, hele uken, til alle måltider. Vi starter “forsiktig” og begynner med en uke hvor vi ikke skal spise noe kjøtt. Vi har allerede en god del kjøttfrie måltider og middager, men vi har aldri hatt det hver dag over en lenger periode. Vi har lyst å teste hvordan dette kjennes for kroppen, for lommeboken og for hverdagen generelt.

Vi har lyst å teste vegetar/veganske alternativer, lage nye retter fra bunn, og prøve kjente klassikere, som tacoen, i en vegetar versjon. Vi har latt oss inspirere både av hensyn til miljøet, men også av at vi har lyst å se hvordan kroppene våre reagerer på det!

Så er det bare et aldri så lite problem. Jeg kan ikke fordra kokte, eller generelt varme grønnsaker. Jepp… Aner ikke hvorfor, og jeg prøver stadig å spise det og venne meg til det. Jeg elsker ferske/rå grønnsaker, men med en gang de er varmebehandlet på noen som helst måte, så blir jeg kvalm. Så det kan jo by på en aldri så liten utfordring, men den tar jeg på strak arm!

Ukens første vegetar/plantebaserte middag ble “Chili sin carne”, altså Chili uten kjøtt. Her kommer bilde og oppskrift på vår egen hjemmesnekra Chili Sin Carne.

1 løk
1 rød paprika
3 fedd hvitløk
2 mini gulrøtter
1 chili
1 boks hermetiske hakkende tomater
1/2 boks tomatpure
1/2 pakke kikerter
1/2 Kidney bønner i chili saus
1 teskje spiskummen 
1 teskje malt koriander
2 spiseskjeer olje
Salt, pepper, chili krydder

Fremgangsmåte fra matprat.no
1) Grovhakk løk, gulrot og paprika. Finhakk chili og hvitløk. Varm olje i en gryte og fres grønnsakene til de er blanke og begynner å få farge.
2) Dryss over spisskummen, malt koriander og chilipulver, og la det frese med ca. 1 minutt.
3) Tilsett hakkede tomater og tomatpuré og kok opp. Senk varmen og la det hele småkoke ca. 5 minutter. Tilsett litt vann om du synes gryten er for tykk.
4) Skyll bønner og kikerter og ha dem i gryten. Smak til med salt, pepper og limesaft.( vi sløyfet limesaft, men kan tenke med det er godt)

Jeg må si den ble meget velsmakende og spicy! Jeg er ikke så fan av vanlig løk, så merker at det må mindre av det i neste gang, i tillegg vil jeg finhakke alt neste gang fremfor å grovhakke ettersom jeg foretrekker det, men ellers ganske så godt – anbefales å teste! Og spør du meg så er det krydrene som gjør retten så god, ikke om den inneholder kjøtt eller ikke.

Har du en god, plantebaser oppskrift vi burde teste denne uken? Evt en snack, eller noe mellommat? Legg gjerne igjen en kommentar!

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg