OPPSUMMERING AV PLANTEBASERT UKE

God søndag kveld alle sammen! Denne uken går mot sin enda, og dermed er vi også ferdige med ukens prosjekt, som har vært å kun spise vegetar/vegansk/platenbasert mat. Vi har valgt å fokusere på å kutte bort kjøtt, og ikke lagt vekt på å gå 100 vegansk. Så vi har for eksempel spist ost, men vi har ikke spist noe kjøtt, hverken rødt, kylling eller fisk.

Jeg tenkte først at det kom til å bli en liten utfordring, men det har det faktisk ikke vært i det hele tatt. Det har vært så enkelt å bytte ut kjøttet, det har vært så enkelt å finne andre alternativer, og ikke minst har det vært lett å lage våre favoritt måltider, bare med vegetar innhold, som for eksempel uken store favoritt : taco! Taco er min favoritt hver uke, og det er det fortsatt, selv uten noe kjøttinnhold. Vi erstattet kjøttet med kidney bønner i chili saus og røde linser, godt blandet med taco krydder. Super digg, og dessuten billig med både linser og bønner.

Jeg har definitivt spist en god del mer grønnsaker og frukt denne uken, enn jeg vanligvis gjør, noe som er veldig positivt. Ved å måtte velge vegetar alternativer har i alle fall jeg tatt bedre valg, spesielt i forhold til mellommåltider. Jeg har spist mange bananer, gulrøtter, smoothie, havre/byggrynsgrøt osv.

En annen ting jeg har opplevd denne uken er at man kan spise ganske mye mer i menge, og fortsatt innta færre kalorier. Dette gjelder selvsagt ikke alt, men sånn generelt. Så, om man er glad i å sitte å småspise, eller spise mye kan det absolutt anbefales å spise vegetar/vegansk mat/snacks. Det er jo små mye godt. Og et tips er å skjære opp frukt og grønt, da blir det spist.

Når det kommer til kroppen har den føltes ganske så bra! Om det har noen direkte sammenheng med at vi kun har spist vegetar vet jeg selvsagt ikke, men jeg har følt meg mindre oppblåst hele uken, selv til tross for at jeg har hatt mensen! Jeg føler også at jeg ikke har blitt så “stappmett”, men heller passe mett, og måltidene har vart lenge.

 

Jeg kommer helt klart til å spise enda mindre kjøtt fremover, og enda mer frukt og grønt. Vi kommer ikke til å slutte å spise kjøtt, hvertfall ikke per nå, men kommer hovedsakelig til å holde oss til fisk og kylling som kjøttkilder. I tillegg har jeg fått skikkelig mersmak på å teste vegetar oppskrifter! Jeg håper også du har fått noe inspirasjon av oss denne uken, og prøve deg på en vegetar dag, eller uke, for det anbefales på det sterkeste!

Pleier du å spise noe vegetar/vegansk mat ila en uke?

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg