MINE BESTE JULEGAVE TIPS

God søndag alle dere!
I dag starta jeg med å pakke inn julegaver, og det synes jeg altså er så gøy. Jeg synes nemlig det beste med julen er å se folk åpne gavene fra meg – jeg elsker å se reaksjonen deres! Den virkelige entusiasmen rundt det å gi gaver oppstå vel for fullt et år jeg var så vanvittig fornøyd med gaven jeg skulle gi til min kjære farmor.

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg gikk på barneskolen i alle fall. Jeg hadde fletta en kurv på skolen, som jeg fylte med mange ting jeg visste hun elsket. Jeg var altså så spent at jeg knapt klarte vente til hun skulle pakke opp. Jeg var så stolt over hva jeg hadde laget til henne, og hun ble selvsagt kjempeglad! Dette var jo hovedsakelig en hjemmelaget presang, og en gave jeg hadde lagt masse kjærlighet i. Jeg synes fortsatt det er super moro å gi gaver jeg er virkelig fornøyd med, og tenkte derfor jeg skulle dele noen av mine beste tips.

  1. Gi noe hjemmelaget. 
    Som hva da…? Jo nå skal du få noen forslag:
    Bildecollage til å henge opp
    Strikke/hekle/sy noe, som en lue eller et skjerf
    Om du er “real handy” kan du jo spikke en sleiv (Quote Sverre)
    En tegning eller et maleri
  2. Gi en opplevelse
    Skriv en lapp/et kort der du skriver at årets gave er “en middag hos meg” for eksempel!
    Andre forslag er:
    Kino
    Dra på cafe
      –Dra på teater
  3. Gi noe man kan bruke
    I fjor gav jeg for eksempel en bildekalender med masse bilder fra hele året. Dette er jo både nyttig, personlig og hyggelig.
    Noen gaver vi selv tidligere har fått for eksempel en kasserolle, sengetøy, diverse redskaper osv. Det var noe vi trengte, og det ble vi så glade for

  4. Avtal på forhånd.
    Jentegjengen min her har for eksempel avtalt å gå ut å spise sammen før jul i stedet for å kjøpe gaver. Dette har vi gjort flere år på rad og det er stor suksess!
    Avtal pris. Så slipper du scenarioer som at du har brukt 500 kr og så får du en pakke med sokker tilbake! (Ikke at sokker ikke tas imot med stor takk her for å si det sånn #Husnisse)
    Avtale å gjøre noe annet hyggelig sammen – gi tiden din rett og slett. Om det er å gå en tur eller dra på en reise sammen – up to you!
  5. Gi noe til et godt formål, på vegne av en venn. 
    For eksempel har diverse organisasjoner som Unicef gaver man kan kjøpe, der man for eksempel betaler for nødmat, vaksiner eller lignende, også får man et kort man kan gi. Eller doner til dyrebeskyttelsen, kirkens bymisjon eller en helt annen organisasjon på vegne av en venn.
  6. Pris avgjør ikke om det er en god gave.
    Virkelig ikke!!! Så, handle på salg, eller bruk du noe har hjemme, gi noe brukt, eller gi en gratis opplevelse. gi din tid og gi din kjærlighet. Kanskje du kan skrive et dikt, gjøre en tjeneste eller bare gjøre noe hyggelig sammen.

Dette var noen få julegavetips, og jeg håper det gav deg noen ideer til hva du skal gjøre for dine kjære i år. Uansett om du ikke har starta, er godt i gang eller er ferdig med julehandelen håper jeg du får en flott ventetid inn mot jul!

Og et miljø-tips på slutten! Gjenbruk gavepapir, eller bruk avispapir til å pakke inn gaver! Jeg bruker for eksempel gaveposer jeg får om igjen, det håper jeg du også vil gjøre. Kutt ned på plastikk så godt man kan.

Har du et godt julegavetips?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg