MINE 10 BESTE HÅRPLEIE TIPS

Reklame | Mon Platin

I dag har jeg vært så heldig å snappe for mamma.fruene og der fikk jeg inn et spørsmål om jeg kunne dele tips ift hårpleie, og det kan jeg jo selvsagt gjøre! Derfor tenkte jeg å dele de samme tipsene med dere her inne som kanskje ikke følger den snappen. Håret mitt for virkelig gjennomgå i danseverden med både et tonn hårspray, kreppetang, hårhele, kamming, fletting, ditt og datt, men de siste årene har jeg gjort noen endringer som har gjort at håret mitt er mye sunnere og sterkere enn for bare noen år tilbake. Her er alle mine tips og triks for et sunnere og sterkere hår!

Hårtips nr 1: Vask håret så sjeldent det lar seg gjøre.
Innenfor rimelighetens grenser selvsagt, men jo lenger du klarer å gå mellom hver gang, jo lenger tid tar det før det blir fett igjen! Det er ganske fælt sånn helt i starten fordi man føler man går rundt med super fett hår, men stol på prosessen og du kommer til å merke stor forskjell. Jeg dusjer jo kroppen hver dag jeg har trent, men lar håret være. Jeg dusjer håret i gjennomsnitt en gang i uken, evt mer om det trengs. Men oftest er det null stress å gå ca en uke mellom hver gang.
Du kommer til å bruke mindre sjampo, mindre balsam, mindre tid i dusjen, mindre vann, og få mindre fett hår – VINN VINN VINN!
© Fotografmesteren Hans Einar Johannessen

Hårtips nr 2: Varmebehandle det så lite som mulig.
Jepp, la hårføneren, rettetangen, krølltangen og kreppetangen ligge så mye som mulig. Og om du bruker noe av det – bruk en heat protecting spay/krem. Det beste er å la håret lufttørke!

Hårtips nr 3: La balsamen sitte lenge i.
Og med lenge mener jeg bare at du tar i balsamen og lar den sitte den tiden du bruker på å vaske resten av kroppen etc. Det er kanskje 2 min, eller 5 min, eller mer. Dette gir masse masse fukt til håret, spesielt om du har en fuktighetsgivende balsam.

Hårtips nr 4: Dusj i så kaldt vann som mulig. 
Dette har jeg spurt så mange frisører om, og alle sier det samme: Dusj i så kaldt vann som du orker, eller i det minste avslutt dusjen med det, sånn at porene i håret lukker seg. Er de åpne mister håret fuktigheten fortere, og blir tørt og slitt kjappere.
© Fotografmesteren Hans Einar Johannessen

Hårtips nr 5: Unngå tørrsjampo. 

Jeg har faktisk aldri så mye som prøvd tørrsjampo, men det har jeg ingen planer om heller. Den tetter igjen porene dine, og kan gjøre at håret faktisk blir fortere fett på sikt, og kan skape tørr hodebunn etc. Så, pin deg gjennom noen uker med å dusje sjeldnere og kutte tørrsjampoen, så kan du gå en uke før du får fett hår – uten produkter!

Hårtips nr 6: Bruk strikker uten metall bit, og unngå plastikk strikker.
Disse sliter ekstra mye på håret, de er lette å henge hår fast i, og man kan være uheldig og rive av seg mange hårstrå. Så, kjøp strikker som er uten sånne, i et “mykt” materiale.

Hårtips nr 7: Bytt på hvor du har hårstrikken.
Jepp, dette tenker du kanskje ikke over, men om du konstant har hårstrikken på samme sted slites håret der, og det kan lettere brekke. Jeg vet jo hvertfall med meg selv at jeg nesten alltid har hårstrikken samme sted, og her merker at det er litt ekstra slitt der etter mange mange stramme hårstrikker. Heldigvis vokser jo håret, men du gjør lurt i å variere på hvor du har hårstrikken.
© Fotografmesteren Hans Einar Johannessen

Hårtips nr 8: Bruk en god kur jevnlig.
Kur håret ditt ca en gang i mnd, evt 3 ganger i måneden. Jeg bruker Black Caviar Hårkur fra Mon Platin, og jeg er super fornøyd. Det er en stor krukke, så den varer lenge! Om du vil teste samme som meg kan du bruke koden “RONJA” for 10% avslag på hele kjøpet hos Mon Platin! De har dessuten også både sjampo og balsam i samme serien som er heeelt herlige. De finner du HER, og HER. 

Hårtips nr 9: Ta, gre, og fikle så lite med det som mulig. 
Jepp, jo mer du tar, drar, fikler og drar, jo fortere fett, flokete etc blir det. Du drar ut oljer i lengdene, graver kanskje opp i tørr hodebunn som resulterer i flass osv, osv. Så prøv å begrense det til det absolutt minimum. Gre gjennom på morgen, og prøv å la det være i fred ila dagen.

Hårtips nr 10: Det kommer også innenfra.
Jeg mistet MASSE hår da jeg var alvorlig syk tilbake i 2014/2015. Og det jeg lærte av det, er rett og slett at håret er noe av det første kroppen ikke tar vare på når andre ting trenger alle kreftene. Så det å holde seg hydrert, frisk, spise nok frukt og grønt, få nok søvn, osv osv, er også veldig viktig for at håret skal ha det bra!

Til syvende å sist kan vi konkludere med at det er best å la håret være så mye som mulig i fred og ro. Men det er også små ting her og der du kan gjøre for å hjelpe håret ditt. Jeg håper du fant noen nyttige tips!

Var det noe her du allerede gjør? Eller kanskje noe du ikke har tenkt på før?

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

2 kommentarer
    1. Jeg gjør mye av dette riktig 🙂 Stort sett vasker en, maks to ganger i uken. Ikke tenkt så mye over hvor strikken sitter men. Så noen nyttige tips var det 🙂 Ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg