MÅ JEG FLYTTE HJEM PGA CORONA?

Ja…hva annet er det å snakke om i dag en corona? Det er jo helt unntakstilstand, og dette er ikke lignende noe jeg har opplevd før i alle fall. Hele situasjonen er veldig uvant og ny for oss i Norge. Som dere kanskje vet jobber jeg på ungdomsskole, og i dag kom beskjeden om at alle skoler i hele landet stenges, og min arbeidsplass stenges allerede fra i morgen.

På en side er jeg veldig letta over disse tiltakene, og jeg synes et er bra at Norge tar store grep nå sånn at vi forhåpentligvis får tatt knekken på denne spredningen! Men på en annen side raser grunnlaget for min inntekt sammen. Jeg har jo heldigvis en fast stilling, men den er kun en liten stilling og min faste inntekt dekker såvidt husleie + forsikringer. Min hovedinntekt kommer fra vikar timer samt innleide danse-undervisnings oppdrag. Så nå som ALT av idrettsarrangementer og treninger OG skolene stenges, forsvinner altså ca 70% av min inntekt! Og jeg er garantert langt ifra den eneste som merker dette på kropp og sinn.
Jeg mister så mye inntekt at min første tanke var at nå må jeg faktisk flytte hjem en periode, for å spare mest mulig penger til neste måned når jeg knapt får lønn. I så fall må vi ta bilen og kjøre til Haugesund (for å unngå å fly). Vi vil jo fortsatt ha faste utgifter som husleie, forsinkringer og diverse som må betales, men da ville vi kunne spare penger på mat andre type utgifter som dukker opp i hverdagen. For å være helt ærlig er ikke dette alternativet ferdig vurdert, for om dette fortsetter i mange uker vil jeg også gjerne tilbringe tid med familien min, og være hjemme i et hus fremfor å bli sittende i vår lille leilighet. Ikke det at det er noe galt med vår leilighet, men man går naturligvis litt mer oppå hverandre her enn i et hus med hage. Vi kommer til å se an situasjonen de nærmeste dagene og finne ut hva som blir best for oss. Her har vi hvertfall enn så lenge mulighet til å dra i dansestudio å trene alene, men om dette også blir stengt er det ikke noe som holder oss her. Vi vil jo så gjerne fortsette å trene som normalt, men om studio blir stengt blir det alternativ trening fremover.

Dette skal gå fint, men det blir veldig vanskelig for mange inkludert oss selv. Jeg er vanvittig heldig og har både venner, familie og bekjente som har tilbudt å hjelpe om det blir nødvendig. Så det er egentlig min oppfordring til deg der ute – kanskje du har mulighet til å hjelpe? Som Erna sa i talen sin i dag, vi står sammen i dette. Vi må holde avstand fra hverandre, men vi må fortsatt ta vare på hverandre. Kanskje du kjenner noen i karantene som du kan hjelpe med å handle inn matvarer for? Kanskje du har muligheten til å hjelpe noen økonomisk? Eller kanskje du har mulighet til å bidra på en annen måte. Jeg gikk fra å føle meg helt hjelpesløs og bekymret, til å sitte med en følelse av at absolutt alt kommer til å gå fint på grunn av menneskene rundt meg.

Også kanskje det viktigste i alt dette her, la oss sammen beskytte de som trenger det mest. Overhold regler og restriksjoner og ha god hygiene. Jeg fikk tidligere i dag lese et innlegg fra en professor i mikrobiologi samt spesielist i immunologi, og jeg ønsker kort  å dele noen av hans oppfordringer! Dette er ikke fakta jeg selv legger frem, men råd jeg synes er veldig gode og gjerne vil dele med dere.

-“Har du symptomer på luftveisinfeksjon, så isoler deg selv.” Dette kan være noe så enkelt som en vanlig forkjølelse, men ved å betrakte deg som smittebærer kan man kanskje enklere holde avstand fra andre. Ta situasjonen på alvor, fordi selv om det ikke er farlig for deg kan de være farlig for de du, eller noen andre er glad i.
– “Hvilke symptomer kan være grunn til å være hjemme og unngå kontakt med andre? – Feber, hoste, pusteproblemer, og generell sykdomsfølelse”
-“Når skal du kontakte helsevesenet? – Ikke ved mild sykdom, men om det ikke går over eller forverrer seg.Helsevesenet har ikke kapasitet til å teste alle.”

Ta ansvar og gjør ditt beste for å stoppe smitten, det er alt vi alle kan gjøre, og om alle tar ansvar for seg selv beskytter vi de svakeste i samfunnet – sammen! Vi må beholde roen, og alle må ta vare på og hjelpe hverandre.

Hvordan påvirker corona ditt hverdagsliv?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg