HVORDAN FÅ OVERSIKT OVER ØKONOMIEN // GJESTEINNLEGG

Som mange av dere vet er jeg med i “ABIP” aka Anne Brith Influencer program, og gjennom hennes program har jeg fått blitt kjent med mange fine bloggere, blandt annet “Rakablakk” som hun går under. Jeg spurte henne om hun ville gjesteblogge her hos meg, og heldigvis fikk jeg et ja! Så her kommer innlegget, enjoy!
—————————————————

Hei, jeg driver bloggen, og intragramkontoen rakablakk.no. Og jeg ble så glad når Ronja spurte meg om jeg ville gjesteblogge hos henne. En liten presentasjon først. Jeg er 41 år gammel og 3 barnsmamma. Jeg har høy persongjeld. Mitt ønske er å knuse tabu rundt gjeld. Det er ofte mye skam og vonde følelser knyttet til gjeld, og at vi ikke har kontroll på økonomien. På bloggen kan du følge min reise til et gjeldsfritt liv, tips til hvordan leve på budsjett og tips til hvordan holde utgiftene nede. Ønsker du råd eller en å snakke med, kontakt meg i DM på instagram . Jeg hjelper deg gjerne.

 

Jeg har alltid mislikt tall, og er allergisk mot excel ark. Men de aller fleste nettbanker har et budsjetteringsverktøy, hvor du ser hva du bruker penger på og hvor du kan legge et budsjett. Så første steg mot oversikt i økonomien er å legge budsjett for hva du skal bruke penger på . Og å se hva er det jeg bruker penger på. Kanskje er det noen utgifter du kan kutte vekk? Trenger du 3 streaming tjenester? Kaffe på Starbucks hver dag? Ring til telefonselskapet ditt og hør hvilket abonnement som passer deg best? Her er det penger å spare. Har du utestående regninger som har havnet hos kreditorer? Ring selskapene og forhandle frem en betalingsplan. De har en kundeservice som er der for å hjelpe deg.

Planlegge hva du skal spise i løpet av uken. Lage matpakke og ta med på skole/jobb. Har du ting/klær du ikke bruker? Selg det på tise eller facebook. Du får penger, og tingen du ikke bruker får ny eier. Vinn, vinn. Å leve på budsjett er bra for lommeboka, men også for miljøet. Sett også av en sum til sparing, gjerne BSU og eventuelt en egen sparekonto.

 

Helt til sist mitt aller beste råd: Vær TAKKNEMLIG for det du har. Legg merke til at du har tak over hodet, seng å sove i og mat på bordet. Er du takknemlig for det du har, er det lettere å motstå fristelsen for å shoppe bankkortet tomt. Skriv eventuelt noen linjer i en journal om morgenen:

Jeg er takknemlig for : God helse, glade barn, årets første snø og fyr i peisen.


Tusen takk til deg Rakablakk for innsikten du gir oss, og for at du ville skrive et innlegg til mine lesere!

 

Økonomi er en stor del av de flestes hverdag, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å følge “Rakablakk” for tips, triks og inspirasjon. Det gjør i alle fall jeg.

Hva er ditt beste økoni tips?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg