HVA NÅR LIVET FALLER SAMMEN? // GJESTEINNLEGG

Gjennom Anne Brith Influencer Program har jeg vært så heldig å bli kjent med mange herlige mennesker, deriblandt en herlig dame som heter Wenche. Hun er en veldig ærlig, livlig, og ikke minst åpen om sin psykiske helse. Jeg synes dette med mental/psykisk helse er så viktig, så jeg spurte henne om hun kunne tenke seg å skrive et innlegg om akuratt dette, og det sa hun heldigvis ja til – så her kommer hennes gjesteinnlegg:
——————————————————————————————————————

Tusen takk for at jeg fikk ha et gjesteinnlegg på bloggen din.

Jeg heter Wenche, og jeg skal i dag skrive litt om psykisk helse, personlig vekst og mestring. Det er veldig viktig for meg å kunne være åpen om mine psykiske utfordringer i hverdagen, og har både blogg og podcast. I dagens samfunn så er vi alle sammen fanget inn et hektisk liv. Vi skal aller helst mestre alt på en gang. Man skal få seg en trygg og god utdannelse, ha en god jobb og et såkalt «vellykket» privatliv. Men jeg vet at vi er mange som strever i hverdagen. Noen ganger så kommer godt humør og pågangsmot kjapt tilbake. Men noen ganger så får man psykiske utfordringer i livet.

 

Selv så hadde jeg en fin karriere innenfor varehandel, og hadde lederjobber. Men etter en brutal skilsmisse i 2012, så kom jeg inn i en stor livskrise. I januar 2014 la jeg meg frivillig inn på Dalane psykiatriske sengepost, og ble der i 9 uker. Alvorlig deprimert, og fullstendig utmattet. Livet mitt raste sammen, og tok helsen min med seg i dragsuget de neste årene. Men jeg har aldri gitt opp håpet om et godt liv. Nå er jeg uføre, men har valgt å bruke min fortid på en konstruktiv måte. Det er viktig å akseptere sin egen situasjon, men man må alltid ha et håp om bedre dager.

Jeg vet at der ligger mye tabu rundt psykisk helse, og vi er heldigvis i ferd med å prate mer om det. Men vi kvir oss for å søke hjelp, og er engstelige for hva andre måtte si. Min erfaring er atåpenhet skaper en større forståelse, og at familier ofte trenger å snakke mer sammen om dette. Hvis du kjenner at livet mørkner, så er det heldigvis mange verktøy som kan hjelpe deg. Aller først så må man faktisk akseptere at det er en psykisk utfordring. Det kan være lurt å snakke med fastlege, og be om hjelp. Jeg anbefaler deg å ta tak i din egen situasjon, og søk hjelp.

 

Så er det heldigvis sånn at kroppen responderer positivt på fysisk aktivitet. Å bevege kroppen, hjelper på din psykiske helse. Jeg har selv tatt grep i eget liv, og trener moderate økter flere ganger i uken. Kom deg ut i naturen, og få påfyll av frisk luft. Ta deg en gåtur, eller jogg en runde. Finn den treningsformen som passer for akkurat deg. I tillegg så vet man at kreative aktiviteter har positiv effekt. Du velger det du liker best, og da hjelper du hjernen til å fokusere på andre ting. For min del, så fungerer musikkterapi aller best. Så der finnes nok av muligheter å velge mellom. Det aller viktigste er at du tar din egen helse på alvor!

 

La oss heie på hverandre, og bygge hverandre sterkere! Du kan klare deg bra i livet, og aldri gi opp. Noen ganger så er veien lang og kronglete, men vi kommer oss gjennom det. Husk at du er verdifull , og helt unik! Ta derfor godt vare på deg selv, og pass godt på din psykiske og fysiske helse! Jeg heier på deg!

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på www.wenchelarsen.no !


 

Tusen takk til Wenche for dette fine innlegget! Det er såå viktig, og jeg tror de aller fleste i livet går gjennom vanskelige perioder, og at alle på et eller annet tidspunkt må ta stilling til å skaffe hjelp. Om dette er gjennom å snakke med en venn eller å søke profesjonell hjelp vil variere, men det er uansett viktig å ta på alvor.

Og med dette ønsker jeg dere bare en super fin kveld videre!

xoxo

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg