HVA GJØR MAN NÅR MAN HENGER ETTER?

Jeg er en av de som har en 3 sider lang to-do liste til enhver tid. Oppgavene og ting som må gjøres dukker stadig opp. Når jeg endelig er ferdig med 3 ting, dukker det opp 5 til! Og spesielt foran konkurranser og større eventer har jeg, det som føles ut som, en halv million ting å gjennomføre. Sånn hadde jeg det for eksempel før NM, og jeg er i litt samme situasjon igjen.

Jeg er ganske flink til å ta meg vann over hodet, og føler at alt må gjøres NÅ. Samtidig er jeg ganske god til å planlegge. Så nå som det dunker i hodet mitt og stresset sniker seg innpå må jeg ta i bruk en liten metode. Prioritere beinhard. Hva MÅ gjøres før helgen? Hva enn som KAN vente, må vente. Jeg hater å gjøre det haha, fordi jeg føler at alt må gjøres nå, men når jeg faktisk har laget lista, føles det litt lettere.

Men hvordan skal man velge da? Jeg pleier å stille meg følgende spørsmål?
– Er det noe som går ut over noen andre om jeg ikke får det gjort innen helgen?
– Er det noe som gjør at jeg ikke er klar til konkurransen om jeg ikke får det gjort innen helgen?

Hvis svaret på begge er nei, så blir det utsatt til etter helgen. Jeg må prioritere de tingene som a) har en tidsfrist på seg eller går ut over noen andre. b) De tingene som gjør at jeg er forbredt til helgens konkurranse.

For eksempel: Jeg MÅ få sydd litt på dansekjolen min, ellers er jeg jo ikke klar til helgen. Men jeg må ikke rydde i kjøkkenskapet før helgen, eller sende inn et skjema som må inn ila måneden, selv om jeg gjerne vil få det gjort nå… Det kan vente til neste uke.

Jeg synes det er skikkelig vanskelig å prioritere av og til, og i tillegg kan det være utfordrende å finne til til noen av disse kjedelige tingene man bare må få gjort. Men men, sånn er det å bli voksen haha. Disse tingene må bare gjøres, så det handler om å få gjort unna litt etter litt, sånn at man ikke drunkner i en haug av to-do`s.

Har du også en lang to-do liste som aldri blir noe kortere?

 

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg