HVA GJØR EN IDRETTSUTØVER I KARANTENE?

Denne tiden er jo veldig merkelig for alle og enhver, men en gruppe det kanskje er ekstra rart for er for oss idretssutøvere, på den måten at man er så vanvittig vandt til at alt går i 110 og man trener og tenker idrett sånn ca døgnet rundt. Nå er plutselig alle arrangementer, konkurranser og treninger avlyst – så hva skal man jobbe mot? Og hvordan skal man jobbe?

Nå er det jo ikke sånn at jeg vet hva enhver idrettsutøver gjør i karantene, eller at jeg har noen gode svar på de spørsmålene jeg stilt over, men jeg kjenner tross alt ganske mange idrettsutøvere innenfor flere idretter, så jeg har hvertfall en generelt inntrykk av fellesnevnere for hva idrettsutøvere gjør nå i karantene situasjonen. Jeg tenker først å fremst å dele hva vi gjør, samt litt hva jeg ser andre gjør!

Først og fremst, de aller fleste har ikke tilgang til treningsstudio/dansestudio i det hele tatt, så der er jo vi mektig heldige som fortsatt kan dra et par av gangen! Og selv om denne perioden ripper opp i alle rutiner, vanlig oppsjekk fra trener osv, så gir det oss også en ganske unik mulighet. En unik mulighet til å være kreative, på en måte roe ned, jobbe med detaljer og teknikk, men det gir oss også en fin mulighet til å kjøre litt ekstra på faktisk!

!I dag har vi hatt standardtrening, samt en times kondisjonsøkt via Skype! 

Grunnen til at denne situasjonen både er en mulighet til å roe ned og gire opp er av samme grunn – tiden. Man har så mye mer tid! Det er mest sannsynlig ganske lenge til neste konkurranse så man har tid til å gå i detaljene og øve på vanskelig teknikk, men det vi også kjenner på er at man kan presse seg på en helt annen måte fordi man har så vanvittig mye tid til å restituere!

Vanligvis så går man fra den ene jobben til den andre, den ene økta til den andre, og den eneste tiden man egentlig har til å restituere er på natta. Men nå er jo resten av døgnet i bunn og grunn restituering! Målet og håpet er faktisk å komme sterkere ut av karantenen enn det vi var da vi gikk inn!

Dette er selvsagt lettere sagt enn gjort ettersom det kan være vanskelig å holde motivasjonen opp uten å ha noe konkret å jobbe mot, og uten like tett oppfølging av trenere. Man får heller ikke være rundt andre par å få inspirasjon på den måten, så man må finne motivasjon på andre måter. Skal være så ærlig å si at vi allerede har kjent på dager med voldsom inspirasjon og motivasjon, men også dager der motivasjonen er helt på bånn og man helst ikke vil tenke på å trene engang.

For vår del, samt av det jeg ser hos andre, gjelder det å opprette rutiner så mye som mulig. Uansett om man er stuck hjemme hele tiden eller har mulighet til å dra ut eller i studio tror jeg fellesnevneren for alle idrettsutøvere nå er at de prøver å opprettholde og/eller forbedre formen!

Det er selvfølgelig forskjellige muligheter for ulike idretter å øve nå, men likevel tror jeg alle gjør sitt beste for å opprettholde generell styrke i kroppen, samt opprettholde og forbedre teknikker man kan øve på som ikke tar så mye plass. Om det ikke blir direkte øvelse på selve idretten blir det som regel generell styrke og kondisjon. Men også ikke minst også mental trening!

Men helt ærlig tror jeg også at veldig mange idrettsutøvere bruker en del tid på å gjøre litt andre ting man vanligvis ikke har tid til! Det gjør i alle fall vi, jeg digger å ha mer tid til å gjøre ting jeg har lyst til!

Jeg håper dette gav deg et lite innblikk i hva vi bruker dagene på for å holde idrettskarrieren vår i god gang til når ting en gang måtte blir “normalt” igjen. I morgen er inntet  unntak – da skal vi både trene selv samt holde dansen i gang for våre elever mm, vi skal nemlig ha livesending på LSK sin facebook, så om du har lyst å henge med på noen enkle dansemoves må du for all del tune in der klokken 14:00! OG ikke minst kan du følge dagen vår på @hverdagsvhat på snapchat, der Sverre, ja, Sverre skal snappe med dere – Dette er hans aller første gang, don´t miss it!

Ønsker deg en super helg videre!

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg