HVA BURDE VI TA MED VIDERE?

Jeg må vel innrømme at jeg er en av de som til tross for at situasjonen er forferdelig er ganske positiv, og prøver å se mulighetene denne situasjonen gir fremfor kun det negative. Men håper selvsagt dette går fort over, av alle mulige årsaker! Samtidig tror jeg vi bør ta et titt på hva vi faktisk har lyst til å ta med oss fre denne timen inn i den “normale” hverdagen igjen. Det er faktisk så mange positive sider som har kommet på grunn av denne situasjonen hvis du spør meg, så kanskje vi ikke burde gå tilbake til helt slik det var?

Det som absolutt blir det beste når denne rare tiden er over er å se venner og familie igjen! Men det er også en del ting som helst burde bli liggende i fortiden spør du meg. For eksempel synes jeg veldig mange nå er veldig flinke til å være kreative og tar vare på hverandre nå. Dessuten virker det som mange flere er utendørs, mange flere ukeshandler og sparer dermed penger, osv osv! Vi blir tvunget til å roe ned å se ting fra et annet perspektiv enn før, mens for mange er dagene og ukene vanligvis noe som raser avgårde. Stress, lite tid til det man egentlig har lyst til, lite søvn og lite energi og fellesnevnere for mange, inkludert meg selv til tider.

Denne tiden er også på mange måter vanvittig stressende, spesielt med tanke på økonomi, og redsel for helse og de vi er glade i. Samtidig tror jeg denne tiden også bringer mye ro. For de som holder seg inne og hjemme er det mye mer tid til rådighet, og generelt bedre tid til å gjøre det som eventuelt måtte gjøres. Men man slipper å kjøre til jobb i morgenrushet, man slipper stresset med å rekke ting på forskjellige steder, og man slipper å bruke tid på å forflytte seg, noe jeg tror generelt skaper mindre stress for mange. Mange får også mer tid med familien sin, og blir kanskje kjent på en helt ny måte – på godt og vondt – men jeg tror og håper på mest godt. Tid til å lage mat fra bunnen, tid til å se på serier, ta seg en tur å bare være til.

I tillegg forurenser vi jo mye mindre nå som vi nesten ikke reiser! Misforstå meg rett, jeg elsker å reise, og synes ikke verden skal stoppe opp. Men når vi får så kjappe og synlige resultater av av vi reiser mindre, at diverse fabrikker o.l stenger osv, så synes jeg vi burde revurdere hvordan vi gjør ting… Jeg synes det blir så tydelig at det er vi som er problemet! Hvordan kan noen få argumentere for at vi ikke påvirker klimaet? Igjen, jeg synes ikke verden skal stoppe opp, og jeg er absolutt en av dem som ønsker å reise verden rundt, men kanskje det må gjøres på en annen måte? Jeg har ingen svar her, men jeg synes at det burde burderes sterkt å bare gå tilbake til slik det var. Biodrivstoff? Vindkraft? Vannkraft? Ikke vet jeg, men nå som det er så tydelig burde det undersøkes enda mer fornybar energi spør du meg – det gir jo resultater å ikke bruke så mye fossilt brennstoff, det ser vi jo i media disse ukene. (Jeg baserer meg kun på nyheter jeg selv har lest i toverdige kilder som NRK, TV2 osv, se bilder under.


Bilde fra NRK.no  Bilde fra TV2.

Poenget mitt er, selv om jeg ønsker meg hverdagen tilbake som de fleste andre, tror jeg at vi alle skal tenke oss om før vi bare hopper tilbake i gamle vaner. Jeg tror dessuten at tiden etter corona kommer til å være veldig rar, og jeg tror ikke det noensinne vil bli akuratt som det var før. Dette ryster oss på godt og vondt. La oss ta med oss det vi har lært. Om hygiene, håndvask og forhåndsregler, og hva dagene hjemme har lært oss om oss selv, om hvordan vi egentlig vil at dagene våre skal være, og med hvilke gode effekter dette har hatt på verden.

La oss bli hjemme, og få kontroll på dette forferdelige viruset som truer både helse, jobber og vår frihet! Samtidig, la oss ta en skikkelig titt på det som skjer. Hva savner jeg? Hva savner jeg ikke? Hva har vi lært å gjøre for at dette ikke skal skje igjen, og hva har vi lært som vi bør fortsette med? “Kan man ikke historien er man dømt til å gjenta den” er det et ordtak som så fint sier, og det må jeg si meg veldig enig i.

Jeg har desverre ingen konklusjoner eller løsninger. Men mitt personlige råd til deg er: Ta et titt på livet ditt nå. Savner du jobben din eller gruer du deg til den starter igjen? Er du mer eller mindre stresset enn før? Hvordan har du det inni deg nå, i forhold til før? Kanskje det er på tide å gjøre noen endringer når ting går tilbake til “normalen”, eller kanskje du kjenner at du er helt på riktig sted.

Uansett, la oss komme oss gjennom dette, og videre fra dette, sammen.

Stay safe, xoxo

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg