EN KVINNE SKAL ALDRI…

… bli fortalt hva hun kan og ikke kan på bakgrunn av at hun er kvinne.”Du kan ikke gjøre sånn – du er jente”, eller “Du må jo gjøre det, alle jenter gjør det”. Det er jo så mange aspekter ved det å være kvinne, og kvinnedagen er en dag der vi kan sette litt ekstra fokus på oss jenter og på likestilling. Vi bor i et av verdens aller beste land, og her har likestillingen kommet langt i forhold til ekstremt mange andre steder, men likevel er det en del ting som fortsatt kan bli bedre også her i Norge.  Jeg skal ikke snakke om alt som ikke er bra, men heller et par hjertesaker hos meg, samt dra frem noe jeg synes er så vanvittig bra!

 

1) Sminke
Sminke er noe fantastisk gøy som gir oss muligheten til å leke, utforske og fremheve, men for noen kan sminke bli en maske man ikke tørr å gå ut uten. Personlig går jeg oftere uten med sminke til vanlig enn jeg går med, men når jeg har litt ekstra tid elsker jeg å sminke meg. Problemet begynner når noen føler de ikke kan gå ut i det hele tatt før de har sminka seg, noe jeg synes egentlig er ganske trist! Mange føler at de ikke er “stelt” nok om de ikke har på sminke. Jeg kjenner meg jo selvfølgelig igjen å å føle meg litt ekstra fresh med sminke på, men heldigvis føler jeg at jeg kan gå stort sett hvor som helst uten sminke også og føle meg vel.
Men så til det jeg kanskje synes er det største problemet, noen steder og jobber krever faktisk at du har på deg sminke – altså hva? Hvorfor skal noen arbeidsplasser KREVE at man sminker seg før man kommer på jobb? Man krever ikke at menn skal menn skal sminke seg før jobb, så hvorfor skal man kreve at jenter gjør det? En ting er å komme med pussa tenner og at du har dusja i det siste liksom, men burde ikke sminke være valgfritt for alle?

2) Barn
Som jeg nevte i et innlegg tidligere har jeg blitt spurt veldig ofte i det siste om jeg vil ha barn. Jeg synes dette er et spørsmål man burde være litt forsiktig med å spørre hvem som helst. Mange slenger dette spørsmålet rundt som om det er verdens største selvfølgelighet å få barn. Er man kvinne skal man få barn. Men av utallige årsaker er det mange som ikke får barn. Noen grunner kan være at man ikke er født biologisk kvinne, at man har en sykdom eller tilstand som gjør at man ikke kan bære frem et barn, eller at man rett og slett ikke ønsker barn. Uansett om årsaken er at man har prøvd i årevis uten å lykkes eller om man ikke ønsker barn kan dette være svært såre tema å snakke om. Derfor tenker jeg som så, ikke spør hvem som helst om dette, fordi man vet aldri hva noen går gjennom.

3) Kropp
Både menn og kvinner over hele landet opplever kroppspress på en måte eller en annen. Og jeg har desverre ingen genial plan for å løse dette, men det viktigste er jo å være komfortabel i sin egen kropp, og helsa først! Jeg synes derfor det er så viktig med trening, både for fysisk og psykisk helse, og dette kan også hjelpe med å føle seg vel i egen kropp. Det er så mange som ikke er komfortable i sin egen kropp og det synes jeg er så synd! Jeg skal heller ikke skryte på meg å alltid være komfortabel i min egen kropp, for det er omtrent umulig å ikke ta inn andres meninger og påvirkninger fra omverden. Men uansett, budskapet mitt er: ta vare på kroppen og helsa di, og mye annet vil falle på plass av seg selv. Og jeg håper flere tørr å være fornøyd i sin kropp, og dessuten å være fornøyd underveis om man jobber mot noe også! Kjør på med klær DU liker, kjør på med en stil DU liker, og kjør på generelt – det er lov å være fornøyd, og jeg synes man burde spre positivisme rundt dette med kropp og helse! Det viktigste er jo å ha en kropp som kan ta deg gjennom livet og gjennomføre alle de tingene du har lyst å gjøre!

Så over til noe jeg synes er helt fantastisk og en oppfordring til alle dere : hjelp hverandre frem og hver hverandres heiagjeng! “What goes around comes around”, og det som er fantastisk er at kjærlighet og positivitet er HELT GRATIS og brukes aldri opp. Så spre det overalt og jeg lover deg at du vil få noe godt i retur.

Så, bruk denne kvinnedagen til å spre positive vibber, ta hensyn til de rundt deg og jobb for at alle skal ha det bra!
Alle disse tingene gjelder selvsagt uansett om du er kvinne eller mann, 10 er 82, heterofil eller homofil osv!

Har du et spesielt forhold til kvinnedagen?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg