DON´T BE THAT SELFISH

Dette innlegget handler rett og slett om sikkerhet i trafikken. Jeg er så lei av at folk ikke tar det seriøst… Jeg har selv vært i en ulykke som var forårsaket av uforsiktigheten til noen andre. Heldigvis kom jeg meg etter ulykken, men det kunne fort gått mye mye verre!!

Jeg har vel alltid vært opptatt av sikkerhet i trafikken, og spesielt etter jeg selv fikk lappen. Men jeg blir direkte sjokkert over hvor lite folk generelt tenker over det/bryr seg….. Om du ikke bryr deg om din egen sikkerhet…OK, det kan ikke jeg gjøre noe med, MEN om du ikke gjør det for deg selv, gjør det for oss andre som har livet kjært. Her kommer noen av mine oppfordringer til DEG.


(Bilde fra Google)

TIL SJÅFØREN:
Til deg som kjører bil, lastebil, motorsykkel and what not.
Først og fremst, gjør de forbredelsene du skal før du kjører. Ta på setebeltet – skikkelig! Ikke sånn halveis, under armen eller over ei svær vinterjakke. Ha nakkestøtta på plass, og ha klar sikt. Kjør heller ikke om du ikke er i form til det. Er du for trøtt, sliten, eller på annen måte for distrahert for å kjøre, så la bilen stå eller ta deg en pause.
For det andre:
Ikke gjør noe annet mens du kjører….
Ikke sitt på telefonen.
Ikke spis.
Ikke noe “skal bare”. Nei. Din uforsiktighet kan koste deg, eller noen andre livet.

Jeg har venner som har mistet sine kjære fordi en sjåfør var beruset og kjørte i dem. Og vi har alle hørt en historie der noen har blitt drept eller skadet, på grunn av noen andre enn seg selv.

(Illustrajson fra Google)

TIL DEG SOM TAR KOLLEKTIVT.
Tar du på deg setebeltet i bil? Mest sannsynlig så gjør du det… så hvorfor gjør du det ikke på buss? Tror du det er mindre farlig å kræsje i buss? I fart blir du tyngre enn du aner, og igjen, selv om du ikke bryr deg om din egen sikkerhet, tenk på de rundt deg. Jeg vil hvertfall ikke bli truffet av deg i 50 km i timen, da veier du nemlig 2250 kg. Lurer du på hva du veier i fart? Se tabellen under:

Så tung blir du når du krasjer
Din vekt Din vekt i 50 km/t Din vekt i 70 km/t
15 kg 750 kg 1.000 kg
20 kg 1.250 kg 1.750 kg
30 kg 1.750 kg 2.250 kg
50 kg 2.250 kg 3.000 kg
60 kg 2.500 kg 3.500 kg
70 kg 2.750 kg 3.750 kg
75 kg 3.000 kg 4.000 kg
80 kg 3.250 kg 4.250 kg
90 kg 3.500 kg 4.500 kg

(Tabell fra https://www.dinside.no/motor/ta-krasjtest-pa-deg-selv/62430136)

Spør du meg er det dessuten helt sykt at vi har lov å stå i busser. Jeg har selv måttet stå i bussen mang en gang på vei til jobben, blandt annet på motorveien.

 

(Bilde fra Google)

TIL SYKLISTEN.
Både til deg som sykler i full fart nedover hovedveien, men også til deg som bare sykler hjem fra jobb på fortauet, og ikke minst til deg med barn som sykler.
Nr 1. BRUK HJELM. Altså…. Jeg blir faktisk sjokka over at folk ikke bruker hjelm. Har jeg falt i fella å ikke bruke hjelm selv? Ja absolutt, da jeg var yngre og ikke visste bedre. Jeg synes hverken det er spesielt gøy eller føles spesielt “fresht” å bruke hjelm selv jeg, det ødelegger jo sveisen og alt mulig….Men so what?
Min “wake-up call” var da to venner av meg havna i alvorlige sykkelulykker. En av den brukte hjelm, og en av dem ikke. Personen som ikke brukte hjelm havna i koma.. Personen som brukte hjelm, fikk en kraftig hjernerystelse og hjelmen ble helt knust. Hva om personen ikke hadde brukt hjelm? Hva hadde vært knust da?
Og en ting til. Ikke sus over veien. Ikke kom i full fart ut i veien fra bak et hus. Det har skjedd mer enn en gang at jeg har måttet bråstoppe for en syklist som kommer ut i veien fra bak et hus i full fart. Jeg klarer nesten ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde klart å stoppe.. Du som sykler. GÅ AV sykkelen når du skal over veien. Stopp opp, se deg for begge veier, og GÅ over veien.


Bilde fra Google

TIL FOTGJENGEREN
Mye av det samme som syklisten. Se.deg.for. Mange bare vrenger ut i veien uten å se seg for, og utgjør dermed en stor fare for både seg selv og andre.

 

Ulykker kan selvfølgelig skje enhver av oss! Men la oss i alle fall ta de forhåndsreglene vi kan for å unngå det. Og det er selvsagt såååå mange som er super flinke. Som oppfører seg godt og sikkert i trafikken, og som lærer barna sine gode trafikkregler. Men det er også alt for mange som ikke gjør det. Nesten daglig opplever jeg å ha noen bak meg som sitter å ser på telefonen mens de kjører. Ikke la det være deg. Sammen gjør vi trafikken sikrere!

 

Noen siste trafikksikkerhets tips fra meg på tampen:
-Vi går inn mot mørkere tider – bruk alltid refleks!!
-Pass på hverandre – vær “hu der” som alltid skal minne folk på sikkerhetsbeltet osv. Tro meg, de vil takke deg for det senere. (Jeg har fysisk tatt på noen setebelte haha, og jeg gjør det gjerne igjen!)
-Vær ansvarlig og ta ansvar for de du har ombord og rundt deg. Ikke kjør noe sted før alle har festa setebeltet (riktig), og satt opp nakkestøtta for eksempel.

Jeg er absolutt ingen ekspert på området, og dette er bare mine personlige oppfordringer til dere. Bruk fornuften din.

PS: Hvis du vil ta en liten kræsj-test på deg selv kan du gjøre følgende: (Også tatt HERFRA)

“Testen utføres på følgende måte: Stå stille med samlede ben og fall fremover uten å ta deg for med armene. Du treffer da gulvet med en fart på cirka 20 kilometer i timen. Vi regner med at de fleste har betenkligheter med å gjøre dette, selv om det altså kun resulterer i en smell på bare 20 kilometer i timen.”

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg