DETTE GJØR JEG FOR BEDRE MENTAL HELSE // + GJEST

Onsdag = min snapdag på @hverdagschat! Og denne ukens tema er mental helse, og i den forbinelse ønsker jeg også å dele litt her på bloggen. Jeg er for det meste en jente som har det veldig bra og trives der jeg er i livet, men slik har det ikke alltid vært, og slik er det ikke alltid. Jeg flyttet alene til østlandet som 17 åring, og har gjennom årene til tross for å være svært utadvent, var det vanskelig å finne “min plass”. Jeg har også slitt med ting som et anstrengt forhold til mat, dårlig selvtillit og usikkerhet.
Man vet aldri hva noen går gjennom, og folk kan virke som de har det helt fint utad, mens de egentlig har det ganske vanskelig. Derfor synes jeg det er veldig viktig å for det første alltid være gode med de rundt deg, og ikke skue en hund på hårene!Det neste jeg ville dele er de tingene som har hjulpet meg til å få en mye bedre mental helse de siste årene. Den blir vel aldri helt perfekt, men den er så mye mer stabil enn for bare noen år siden, og dette er de konkrete tingene som har hjulpet meg hit jeg er nå.

1) Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet er altså så viktig for meg med tanke på min mentale helse. Det å få beveget kroppen, utfordret både hode og muskler gir meg mer energi i hverdagen. Dette trenger ikke å være toppidrett, men det bør være noe som får opp pulsen litt, og som får kroppen din til å pumpe litt ekstra! Som en god gåtur, noen styrkeøvelser, sykkel eller noe annet du synes er gøy! Men for mye aktivitet kan ha motsatt effekt, så derfor er det viktig å….:

2) Spise nok og riktig
For uten mat og drikke duger helten ikke! Det å spise nok og næringsrik mat har altså gjor en så stor forskjell for meg. Mat og drikke er drivstoffet vårt! Uten drivstoff fungerer bilen dårlig, og den fungerer også rimelig dårlig, dem blir faktisk ødelagt om du fyller feil drivstoff. Sånn er det på en måte også med kroppene våre.

3) Sove nok
En god natt søvn skal aldri undervurderes! Og ikke minst det å ha gode søvn rutiner generelt. Jeg er super heldig og sover som regel i det jeg legger hodet på puta til alarmen ringer, men det tror jeg ikke er tilfeldig. Jeg merker for eksempel stor forskjell på søvnen min i ferier og til vanlig. Jeg er vanligvis så vanvittig sliten både fysisk og psykisk når jeg kommer hjem at jeg er super trøtt! I tillegg dusjer jeg som regel før jeg legger meg sånn at det føles rent, god og behagelig. Deretter slår jeg av alle lys og får det skikkelig mørkt. Da sover jeg som en stein!

4) Spørre om hjelp
Dette er mye vanskeligere enn det høres ut som til tider! Men det kan utgjøre en stor forskjell.

5) Sett av tid til å gjøre ting som gjør deg glad!
Om det er å ta en kaffe alene, møte venner, dra på fest eller hva enn det måtte være – ta deg tid til det! Det er sååååå viktig. Jeg merker det selv, at i perioder det bare er stress og styr så blir jeg generelt mer nedstemt enn de periodene jeg tar meg til til de tingene som gjør meg litt ekstra glad.

En annen som har merket den store effekten av spesiellt fysisk aktivitet og trening, er Wenche Larsen Gundersen, og her forteller hun litt om sine erfaringer:
——————————————————————————————————————————-

Jeg har en hverdag som til tider er svært krevende. På grunn av mobbing i barndommen, og psykisk vold i store deler av voksenlivet. Det har resultert i at jeg har post traumatisk stress lidelse, panikkangst, depresjon og spiseforstyrrelse. Jeg har heldigvis funnet et meget viktig verktøy i hverdagen. Å være i fysisk aktivitet, regulerer kropp og hodet. Det betyr at dersom jeg trener jevnlig, så blir min mentale helse bedre. Hverdagen blir enklere, og tankekjøret reduseres. Da klarer jeg å ha en ganske normal hverdag, og det føles godt inni meg.

Det handler ikke om å trene veldig hardt. Nei, heller ta moderate økter ganske ofte. Da oppnår jeg best resultat, og får påfyll av positiv energi. Å komme seg i gang med fysisk aktivitet, kan til tider være veldig tungt. Men jeg angrer aldri i etterkant. Så jeg håper at min åpenhet kan hjelpe andre, og at man kanskje får lyst til å bevege seg mer i hverdagen. Det fortjener kroppen din, både fysisk og psykisk !

Følg meg gjerne på www.wenchelarsen.no

————————————————————————————————————————————

Tusen takk til Wenche for hennes historie, og takk til deg som har lest innlegget – jeg håper du har hatt en fin dag!
Husk at snapdagen min ligger ute i 24 timer hvis du ikke har rukket å få det med deg! @hverdagschat

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg