DANSERLIVET UNDER CORONA

Jeg får ofte spørsmål om hvordan det har vært å være danser under korona krisen. For det første er det jo utrolig hyggelig at folk spør, og for det andre er det jo en lang historie, og en forskjellig historie fra danser til danser. Jeg tenkte å fortelle hvordan vi har hatt det, hvordan det har vært å trene i denne tiden osv.

Det hele startet ganske brått ettersom Italia er en veldig stor danse nasjon, og at vi i tillegg hadde bestilt billetter dit på dansekonkurranse! Vi fulgte nøye med, men det tok ikke lang tid før vi forsto at vi ikke kom til å reise til Italia, hverken i mars, eller på en god stund.

Litt senere var det i Norge, og litt etter litt skjønte jeg hva som kom til å skje, det var kun et spørsmål om tid – skolene ble stengt. Og ettersom vi begge jobber på ungdomsskole, i tillegg til å ha dansekurs på SFO rundt omkring så forsvant all inntekten vår over natten. For i tillegg til at skolene måtte stenge, måtte også dansestudio stanse all organisert aktivitet, inkl kursene vi underviser der. Jeg fikk først en litt sånn akutt reaksjon og ble ganske stressa, men heldigvis har det ikke vært annet en støtte å få fra de rundt meg, så det løste seg. Samtidig har vi selvsagt merket det veldig godt. Dagene har vært rare, for det meste hjemme, og man har sett pengene sakte men sikkert gå ut. Heldigvis har ting startet opp igjen i siste liten, og vi kan sakte men sikkert bygge oss opp igjen.
Når det kommer til selve dansingen har vi to vært utrolig heldige. All organisert trening ble stoppet, men vi var så heldige at vi kunne være i studio et par av gangen, så lenge vi fulgte alle restriksjoner og vasket etter oss. Det vil si, vi to, som  bor i samme hus har fått danset sammen, hele tiden. Det er mer enn hva andre dansere har hatt mulighet til, og vi har vært utrolig heldige. Vi har dansa og trent så og si hele perioden. I andre land, eller bare andre steder i Norge har dansestudioer vært helt stengt, og i land som Italia har folk vært låst til hjemmene sine.

Naturligvis har det vært utrolig rart å trene så mye helt alene, og uten så mye som én konkurranse å jobbe mot. Vi har prøvd å jobbe på ting vi vanligvis ikke “har tid” til, så det har blitt mye detaljer, i tillegg til en del styrke og utholdenhetstrening for å holde kroppen i gang så godt som mulig. Men vi skal ikke legge skjul på at motivasjonen har variert i perioden! Det å trene så lenge alene, uten trenere, uten konkurranser, og uten andre dansere er ikke det samme. En stor del av det å være danser er jo nettopp miljøet. Trene sammen, pushe hverandre, jobbe mot konkurranser osv. Men vi har riktignok prøv å være kreative, og har blant annet hatt styrke og utholdenhet sammen med dansere i Danmark via Skype!

Og vi er ikke de eneste som har vært kreative! Tvert imot, så mange har danset hjemme, ute, trent alternativt, og jeg føler mange faktisk har trengt en liten “reality check”. Vi er sååå heldige som får reise verden rundt, konkurrere, trene og styre på. Samtidig er det en verden med mye stress, mye reising, mye utgifter, og generelt mye av det meste. I en tid som dette har i alle fall vi fått sett litt på hvordan vi vanligvis har det vs nå, og det gjør det enklere å se hvordan vi vil ha det når ting etterhvert starter igjen.

Personlig har corona situasjonen gitt meg en oppvekker, på godt og vondt. Hvor sårbart ting kan være, hvor mye vi tar for gitt, hvor mye jeg savner å være med venner og familie, og hvor mye jeg savner miljøet. Men det har også bragt med seg utrolig mye fint! Jeg har vært min egen sjef, og styrt dagene mine selv, og jeg er stolt over å ha motivert meg selv til å få til mye. Jeg har lest og bestått en eksamen, ikke bare bestått heller, jeg fikk en B jeg er veldig stolt av. Jeg har blogget kontinuerlig, jobber med meg selv, jobbet med sosiale medier, danset, trent, ryddet hjemme, og gjort noen endringer her og der.

Noen dager har motivasjonen vært på bånn, men stort sett har det gått veldig bra. Og det som egentlig har vært veldig deilig er at om man ble skikkelig sliten på trening, tok seg helt ut, så kunne man sove frempå dagen etterpå. Man hadde liksom tid til å restituere, i motsetning til hva vi ellers har i en travel hverdag.

Jeg er takknemlig for alt jeg har lært om meg selv, stolt av alt Sverre og jeg har klart sammen, glad for å ha lært meg masse nytt, og generelt glad for hva denne motgangen har gitt meg. Nå er jeg glad for at ting starter å gå tilbake til normalen, men det er sååå mye jeg kommer til å ta med meg fra denne perioden, og det samme håper jeg dere vil, som for eksempel:

– Håndhygiene. Jeg har alltid vært ganske god på håndvask siden jeg lett har blitt syk. Men nå som alle bruker håndsprit, vasker hendene oftere, nyser i armkroken osv…omg, jeg har aldri vært friskere! (bank i bordet). Her kan vi alle lære noe. Jeg kan ikke engang telle hvor mange ganger folk som har vært syke har bestemt seg for å gi meg en klem, eller hoster så dråpene fyker, så dette håper jeg folk slutter med etter dette, ta hensyn til hverandre.

– At jeg liker å styre min egen tid. Misforstå meg rett, jeg digger jobbene mine, men jeg har også erfart og lært at jeg klarer å planlegge og organisere mine egne dager og likevel få unnagjort alt mulig!

– At vi alle kan være kreative og løsningsorienterte. Bare tenk på alt vi har fått til: Hjemmeundervisning, hjemmeeksamen, hjemmetrening, hjemmekontor, og så mye mer!

– Være mer ute i naturen. Dette er definitivt noe jeg tror mange av oss har gjort mer av denne perioden, og personlig har jeg lyst å fortsette mer med dette. Gå turer, trene ute, osv.

– Behovet for å reise. Ja, mange av oss, inkl oss selv, trenger kanskje å reise i sammenheng med den ene og det andre, men kanskje vi nå kan tenke oss om 2 ganger før vi velger å fly?

– Ukeshandle. IKKE hamstre, men det å handle inn en gang eller to i uken i stedet for hver dag er veldig lurt for lommeboken!

Hvilken lærdom tar du med deg fra korona tiden?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg