7 TING DU KAN SLUTTE MED I DAG

Siden 2020 har jeg jobbet masse og aktivt med min egen mentale helse, og i tillegg til at det er en del ting jeg aktivt har jobbet med å gjøre, er det også en del ting jeg rett og slett skjønte at jeg måtte slutte med. Så når jeg for en tid tilbake scrollet over en post fra @SandraLyng på Instagram med samme overskrift ble jeg veldig inspirert til å skrive min egen versjon. Under finner du et par punkter du kan slutte med i dag!

Foto @perlagotografi for MEAH.

  1. Å si ja til ting du egentlig ikke vil.
    – Til og med ting som i utgangspunktet er hyggelige kan tappe krefter. For eksempel fester, cafe-besøk, eller andre sosiale sammenkomster. Det kan føles ut som det forventes at man skal bli med på alt, men det må man virkelig ikke – kun de du virkelig har lyst til å være med på!
  2. Å få dårlig samvittighet for å gjøre ting som er bra for deg.
    -Alle trenger forskjellige ting i hverdagen for å ha det bra, noen trener tid alene, noen trenger å bruke litt tid på velvære, noen trenger å trene osv. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta deg tid til det du har behov for. Husk å prioritere deg selv oppi alt som skjer i hverdagen.
  3. Å prøve å gjøre alle rundt deg fornøyde.
    – Jeg er selv en person som ønsker at alle rundt meg skal ha det bra og være fornøyde, men dessverre er ikke det alltid mulig, men det er heldigvis heller ikke din eller min jobb! Selv om det kan føles litt sånn innimellom så det ikke ditt ansvar, du kan bare gjøre så godt du kan, være deg selv og være et god medmenneske. De som ikke er fornøyde etter det får selv ta ansvar for å jobbe med seg selv tenker jeg.
  4. Å føle at du ikke fortjener suksess.
    – Det som er så fantastisk med suksess er at det er nok av det til alle, også til deg og meg!
  5. Å snakke deg selv ned.
    – Her tror jeg de aller fleste kan kjenne seg igjen. Man kan virkelig være sin egen værste fiende om man ikke kan prate positivt til seg selv. Fortell deg selv at du er god nok, at du er sterk og at du er verdifull.
  6. Å sammenligne deg selv med andre.
    – Denne her er utrolige vanskelig, spesielt med tanke på sosiale medier. Så her et et par tips: Slutt å følge mennesker som får deg til å føle deg dårlig. Følg mennesker for gir deg noe positivt. Om du skal “sammenligne deg” med noen, så ska det være fordi det er en inspirasjon – “kan hun, så kan jeg!”
  7. Ikke være fornøyd eller stolt over arbeidet du selv gjør.
    – Er du god til noe, eller stolt over noe du driver med, så vis det! Janteloven kan ligge litt over oss, og vi er redde for å “skryte” for mye av oss selv. Men det er så lov, og svært viktig å vise at man er stolt over noe man gjør/driver med/har.Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort å slutte med disse tingene, men bare det p ta tak i ett av punktene over kan være med på en positiv trend!

-Ronja

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg