5 TING DU MÅ TENKE PÅ NÅR DU SKAL VELGE KJOLE

Jeg får som regel nye 2 dansekjoler (en til hver gren) en gang i året, ettersom det er en ganske kostbar affære! En dansekjole koster som regel minimum 5000 kr og opp til rundt 30 000!! Jeg har jo aldri hatt et veldig stort budsjett å bruke på kjoler, så jeg prøver alltid å gjøre det så billig som mulig. Noen måter å spare penger på når man skal ha ny kjole er:
– Kjøpe en som er brukt
– Gjøre noe av arbeidet selv
– Velge billigere dekor

Kjolen jeg har nå er for det første designet av meg, og ganske nøye planlagt på mange måter. For denne kjolen har jeg betalt for alle materialene selvsagt, samt for at min venninne Kristy skulle sy den for meg. Men all dekoreringen har jeg gjort selv. Dvs timesvis av å lime på en og en stein…sy på et og ett speil! Det tar tiiiiiiid!! Men, da slipper jeg hvertfall å betale noen andre for å gjøre det. Dessuten er det ekstra stas å ha gjort så mye selv – det å se sitt eget design komme til live, og at man faktisk har laget den selv!  Så over til litt av design-prosessen – hva bør man egentlig tenke på når man skal velge kjole? Nå snakker jo jeg hovedsaklig om dansekjoler, men en del av dette gjelder også for hvilken som helst kjole!

 

1) Hva vil du fremheve?
Har du noen flotte bein du vil vise frem, eller kanskje noen hofter du gjerne vil fremheve? Da er dette noe du må tenke på når du velger kjole. Vil du for eksempel fremheve beina bør du ha et kort skjørt som viser dem frem! Har du godt fotarbeid, ja så ha en kjole som ikke dekker føttene dine – osv!

 

2) Er det noe du ikke vil fremheve/skjule?
Ja da må man tenke på dette også! Det kan gjøres på 2 måter tenker jeg, enten direkte dekke til området, eller ved å la andre områder ta fokus. For eksempel: Dersom du ikke er komfortabel med å vise så mye hud, eller for eksempel kløft, da bør man ha en mer lukket kjole, med en høyere “neckline”. Eller om man ikke er så glad i å gå i kjoler uten ermer kan man ha lange ermer på kjolen osv.
Den andre måten blir å la andre områder ha mer fokus. For eksempel, er man ikke ikke så komfortabel med kjoler som er åpne foran, så kan man kanskje ha en kjole med en flott åpen rygg som tar oppmerksomheten? Evt en kjole som er helt lukket med med et vakkert mønster og design! Mulighetene er endeløse, men jeg tror det er veldig viktig å tenke over dette punktet også før man lager kjole, sånn at man ikke ender opp emd å gå rundt å være ukomfortabel.

 

3) Hvilke farger kler og liker du? Og hvilken farge passer dit du skal?
Kler du knæsje farger, eller foretrekker du duse farger? Dette bør du i alle fall tenke over. For min del kommer det veldig ann på om det er en kjole jeg skal ha til vanlig eller til dansingen ettersom jeg er en goooooood del brunere på dansegulvet enn til vanlig haha. På gulvet liker jeg klare farger, mens til vanlig går det mest i basic farger som sort, brun og grå.
På dansegulvet må man også ta hensyn til hva som faktisk synes på gulvet. Noen ganger er hallene veldig mørke, mens andre ganger er det veldig mye lys.

4) Om du er danser – eller har en du vil passe med, så tenk over hva som vil komplimentere partneren din.
Sverre og jeg er for eksempel ganske lik høye, så jeg prøver å unngå å virke høyere. Men det finnes masse andre eksempler. Er man veldig lav må man gjerne prøve å virke høyere,og er man veldig tynn kan det være lurt å ha mye bevegelse og ting som skjer på kjolen. Evt kan selvsagt du kjøre hva du vil så får partneren din tilpasse haha! Men det er ofte flere valg for oss jenter, hvertfall i forhold til danseklær.

 

5) Det viktigste av alt: Velg noe DU føler deg vel i!!
Uansett om det går mot alle andre meninger, alle råd, so what!? Det er DU som skal ha på deg kjolen! Mamma sa alltid til meg: Du kommer ikke til å danse ditt beste om du ikke føler deg vel i kjolen. Så velg den kjolen DU elsker. Og dette tenker jeg alltid på når jeg skal få meg ny kjole. Ingenting er viktigere.

 

Jeg har hatt mange forskjellige stiler gjennom årene, og hatt forskjellige ting jeg ville fremheve. Og preferanser og stil endrer seg stadig. Jeg har noen ting som ofte går igjen og som er veldig “meg”, men jeg er også veldig glad i å eksperimentere og prøve nye ideer.

Jeg håper du fikk noen gode tips til din neste kjole – og husk at det viktigste av alt er hvordan du føler deg i kjolen din! Lykke til på kjolejakt!

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg