3 TIMER PÅ GARDERMOEN, STREIK OG KORONA TEST

God mandag alle sammen! Gjett hvem som er tilbake fra Danmark – jepp det er meg! Nå er EM 2020 over og hjernen kan endelig brukes til noe annet. Et sånn mesterskap er veldig altoppslukende, spesielt ettersom vi har hatt så kort tid til oppkjøring + to kjoler å lage. Men, nok om det for nå, det kommer en egen post om EM, i dag skal vi snakke litt om dagen i går.

Vi har jo som sagt vært i Danmark, nærmere bestemt i Aarhus, aka en by som er “rød” når vi snakker om korona. Vi har vært så heldige få munnbind som venninnen min Malin, samt at vi kjøpte noen engangs til flyturene, så vi har brukt munnbind absolutt hele tiden med unntak av på gulvet på dansekonkurransen. Og jeg må si at det var en blanding av fantastisk og veldig rart å reise igjen. Vi reise vanligvis MYE, så det var nesten litt koselig å komme på Gardermoen igjen. Men på en annen side var det utrolig rart…så lite folk, munnbind overalt, strengt butikker osv.

Da vi ankom Danmark ble det faktisk innført nye restriksjoner, så vi hadde på munnbind ALLE steder med unntak av rommet på hotellet og på dansegulvet. Dette gjorde at jeg følte meg veldig trygg og ivaretatt egentlig, selv om det var rart – samt litt upraktisk over dansesminken! Men, som med alt annet ble man ganske fort vandt til å gå med munnbind.

Men så over til dagen i går. Vi landet på Gardermoen ca klokken 17:30, og hadde bestemt oss for å ta en korona test. Ikke det at vi hadde kjempelyst, men synes det er på sin plass å ta en test når man kommer fra rødt land, selv om vi uansett skal i 10 dagers karantene.

Da vi kom til test arealene ble vi ganske overrasket over hvor mange folk som var der, og det viste seg å være intet mindre en 60 stykker foran oss i køen! De som jobbet der sa det var uvanlig mye trøkk, men ettersom det kom flere fly fra Danmark rundt samme tiden så ble det mye kø. Vi endte med å vente i ca 90 minutter, veldig kjedelig, men greit nok, jeg fikk unna litt jobb. Så var det vår tur – en pinne i halsen og en i nesa – ikke særlig behagelig, skal innrømme det, men det gikk faktisk veldig fint! Etter testen kjøpte vi bussbiletter og gikk ut på holdeplassen….MEN, vi som har vært 110% inne i dansebobla hadde ikke fått med oss at bussene var i streik. Og den eneste måten å komme oss hjem på er via buss. Den ene bussen som går den veien var selvfølgelig i streik. Det går ingen tog, ingen andre busser…ingenting. På dette tidspunktet var vi ganske sultne, trøtte og lei av å vente…men det ble litt mer venting gitt.

Vi prøvde å få tak i noen som kunne hente oss, men ettersom det var søndag kveld ønsket vi ikke å forstyrre noen heller…Ingen av de vi fikk tak i kunne hente oss, så etter en time innså vi at vi måtte vi kaste inn håndkle, brette ut lommeboke, og ta en taxi. Heldigvis tikket det plutselig inn en melding fra venninnen min Malin (samme som laget munnbind til oss – Malin redder helgen!). Hun kunne hente oss, og møtte oss på halvveien så vi slapp taxi hele veien hjem, takk og pris!

Nå er vi heldigvis vel hjemme, i karantene, og venter på test svar. Jeg gleder meg til å litt tid hjemme faktisk, og digger at jeg har noen dager på å ordne hjemme, gjøre en innleveringsoppgave, og masse annet gøy. Jeg sendte blant annet avgårde en kontrakt i går, så følg med fremover om du vil vite hva den dreier seg om!

Har du tatt en korona test?