7 GRUNNER TIL Å MELDE UNGENE DINE PÅ DANSEKURS

Selv har jeg danset siden jeg var 3 år gammel da mamma meldte meg på danseskole og siden har det bare gått oppover! Dansingen har gitt meg så vanvittig mye gjennom alle disse årene som jeg setter så sykt stor pris på! Selv underviser jeg også små barn fra alderen 3 år og oppover. Under kommer det noen punkter over hvorfor jeg synes du burde melde på ditt barn på dansekurs! Og deg selv for den del – aldri for sent å starte!

 

1) FELLESSKAP
En dansklubb / et dansekurs er en flott sosial arena! Mange med samme interesse, og et sted der man har det hyggelig sammen. Det er et sted man kan både ta med seg venner og få seg nye venner. Jeg har både venner for livet og samboer som jeg har blitt kjent med gjennom dansen.

 

2) MESTRINGSFØLELSE
Lære seg nye trinn, nye danser osv. Gleden hos barna når de mestrer noe er jo bare helt herlig å se på. Og følelsen av å jobbe mot noe og knekke kode etter kode = herlig! Og i dansen er man aldri utlært, så man kan lære noe nytt så lenge man holder på – super gøy!

3) DISIPLIN
Man må lære seg å tåle å ha det litt ubehagelig. For eksempel, vi har kun en liten drikkkepause på barnekurset, og det er kun da de får drikke. De må også høre på beskjedene de får. Stille opp på rekke. Rekke opp hånda før spørsmål osv! Og jo høyrere man kommer opp jo flere ting lærer man seg jo.

 

4) RESPEKT
Ovenfor både danselærer og medelever. Noe av det aller første vi lærer danserne våre er at “her er vi alle venner”. Og med det mener vi at alle kan danse med hvem som helstr, holde hverandre i hendene, sitte ved siden av hverandre osv. I starten hender det at det er litt sånn “jeg vil ikke stå med henne” eller “jeg vil ikke sitte med han” ol, men det er det ingenting av nå – herlig!
Vi har også mye vekt på å ha respekt ovenfor trener/den som har ordet. Høre etter, svare høflig, spørre før man går ut osv. Dette får man bruk for i alle sammenhenger opp igjennom!

 

5) TRENING
Det er jo super trening! Fysisk aktivitet i det nivået man vil. Man får god holdning, og sterke muskler om man holder på en stund. Bra for både kropp og hode. Personlig synes jeg også det er en så fantastisk morsom form for trening. Musikk, rytmer, samarbeid, og muskler du ikke ante du hadde.

6) KOMMUNIKASJON
Man må lære seg å kommunisere bra. Spesielt når man kommer i den alderen at man har en partner. Man lærer seg hvordan man skal gi og motta konstruktiv kritikk, og dette får man jo bruk for også i skole/jobb sammenheng senere i livet!

 

7) KOORDINASJON
Man lærer seg god koordinasjon og får god kontakt med både kropp og hode i samspill.

 

Jeg tror at alle har godt av et dansekurs. Derfra kan man selvsagt finne ut om dette er noe man vil fortsette med eller ikke. Det er så mye glede i det, og man får bruk for så mange av elementene i “det vanlige” livet også. Du er hvertfall hjertelig velkommen til oss på LSKdans!

Har du noen gang gått på dans?

xoxo

3 kommentarer
    1. Det er bare så synd det tilbudet ikke finnes i alle kommuner😩 jeg danset selv når jeg var yngre og skulle gitt mye for at min datter skulle fått lære det samme😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg