TAKE IT SERIOUSLY

Som dere leste i overskiften og ingressen er dette et innlegg om en sak som egentlig er ganske viktig, og irriterende for meg hehe! Nemlig det at så mange ikke tar dans på alvor som den idretten det er!

For det første vet jo “ingen” hva vi egentlig driver med! Det er så sykt mange ganger jeg får høre ting som: “Åja, ja det er sånn når du hopper rundt til musikken! ” eller “Åja, du gjør litt sånn løft og sånn du da!”. Og det værste er varianter som: “Jammen det er jo så lett, det er ikke en idrett!”, ” Åh, gi meg en time så klarer jeg det der.” Altså…hva?!

Helt i orden at folk ikke vet akuratt hva vi danser, og at folk tror vi gjør løft pga skal vi danse, men…. “hopper rundt i musikken?” Hva i alle dager skal det bety. Jeg regner med de tror jeg driver med Freestyle eller Rytmisk sportsgymnastikk når jeg sier sportsdans, og greit nok at noen av de hopper en del, men likevel? Det høres ut som sportsdans, og andre typer dans er verdens letteste ting å gjøre. Nr1: Vi “hopper” ikke rundt…men til de trene som hopper mer enn oss…prøv selv å stå å hoppe høyt, lenge i strekk + med den bevegeligheten. Er ikke så lett det heller akuratt!

Sverre og jeg er så og si like høye når vi står vanlig. Men vi er absolutt ikke det når vi danser standard. Og hvordan blir jeg så lav tenker du kanskje? Jo det er typ som å konstant stå i en liten knebøy for låra, og en fleksibilitet og styrke i senter og rygg som du selv kan teste ut! I dag la jeg ut dette bilder (over) på Instagram og skrev følgende tekst:

 

 

Jeg prøver absolutt ikke å henge ut noen som ikke kan mye om sportsdans. Altså jeg kan såvidt en fotball regel selv liksom… MEN jeg er så lei av å høre hvor lett dansing er. Ja, det SER lett ut – det er hele poenget!! Vi jobber beinhardt for å være i så godt form at vi kan få det til å se lett ut. Vi driver nemlig med en idrett som også inkluderer en god del scenekunst. En sykt sykt krevende men fantastisk blanding spør du meg!

Jeg synes teater delen av idrette gjør den enestående!!! Men det at vi får det til å se lett ut, betyr ikke at det er det. Vi er i studio så godt som hver dag. Vi jobber teknikk. Vi jobber styrke. Vi jobber utholdenhet. Og på toppen av dette jobber vi med utstrålingen og presentasjonen vår.

Etter en finale svetter vi som bare det, pulsen banker og går, syra har fest i musklene, og av og til er det så tøft at vi egentlig bare føler for å kaste opp etter en dans. ( Som ved andre idretter) Men vi må late som ingenting. Og spør du gjør dette sportsdans til en desto mer imponerende sport!! Mens “alle” andre kan se så slitne ut de bare vil må vi se ut som vi ikke er berørt, og fikse opp sminken mellom rundene før vi varmer opp. Sportsdans er en idrettsgren under Norges Danseforbund, som igjen er under Norges Idrettsforbund.

 

Misforstå meg rett – jeg elsker å få spørsmål om dansingen, og ingen spørsmål er dumme! Jeg skjønner at mange ikke er så kjent med idretten ettersom den ikke er så stor i Norge enda, men, så si noe sånn som “Gi meg en time så klarer jeg det der.” (Ja folk sier faktisk slike ting) Da blir jeg bare sjokka…

Ha litt respekt. Det er flere idretter jeg kanskje ikke helt skjønner meg på, og som jeg ikke vet så mye om, men jeg skjønner jo at det ikke er lett likevel! Alle idretter har sine teknikker og fysiske krav.
Jeg skulle ønske folk bare spurte litt mer, eller prøvde selv! Ja dans i sin enkleste form er kanskje ikke det aller mest utfordrende man kan drive med, men vi snakker dans på toppidrettsnivå.
Vi snakker en hel bok med teknikk for hver dans. Kjemi med partner. Styrke og kondisjon.

 

Jeg kunne skrevet en bok om dette her….men hovedpoenget er. Spør veldig gjerne! Jeg blir aldri sur, snarere tvert imot om folk spør om dansingen – selv om de ikke vet noe om det! Super hyggelig! Men det jeg ikke liker er når folk bare antar at vi “hopper rundt” til musikk og at alle kan lære det på en times tid..

Dans er en idrett (eller en fantastisk hobby!) som gir fantastisk mye glede og jeg anbefaler absolutt alle å ta et dansekurs (eller 5) i løpet av livet. OG stikk innom en najsonal/internasjonal dansekonkurranse i ny og ne – du vil ikke angre!

Og om du er interessert i å lære å danse anbefaler jeg deg å kontakte en klubb i ditt nærmiljø, eller ta kontakt med meg, så hjelper jeg deg!

Liker du å danse?

xoxo

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg