STRETCH IT OUT


Det er så deilig å tøye etter en treningsøkt!! Har man hatt en veldig hard styrkeøkt, skal men ikke tøye, men bare strekke ut. Men for eksempel etter en dansetrening, eller en annen form for trening, er det supert å tøye for å bli mykere. Jeg synes tøying er undervurdert, og viktig for mange grunner. For det første er det viktig å få strukket ut en muskel ut etter man har brukt den, bare for at den ikke skal bli kortere. Men i tillegg kan tøying fungere som avspenning, og hindre at man får stramme vonde muskler. Og blir man myk, er det jo veldig gøy og da, haha. Det synes hvertfall jeg! Synes det er så plagsomt når jeg er for stiv til å gjøre ett eller annet.

Etter jeg hadde kyssesyken en god stund tilbake, ble jeg veldig stiv ettersom jeg lå i ro  to måneder. Før det kunne jeg blandt annet en spagat! (Har til og med bildebevis på instagram!) Men det tok en god stund før jeg kom godt tilbake i tøyingen igjen desverre. Dermed er jeg ikke så myk som jeg en gang var. Men jeg klarer nå å legge hele håndflaten og vel så det, i gulvet med stake ben (glemte å ta bilde av det..) Så det kommer seg absolutt! Spagaten synes jeg det er så fælt å tøye til nå siden det er så langt igjen..haha, men jeg får bare bite det i meg og tøye masse. 

Denne økten var litt inspirert av en av yoga-øktene vi hadde på leiren i Danmark, blandet med vanlig uttøying jeg pleier å gjøre. Under ser dere et par bilder fra en av øvelsene hvor det er viktig at man stabiliserer kjernemusklaturen, for å holde balansen, i tillegg til at armene ikke går lenger ned enn på bildet til høyre, så man blir rimelig sliten i dem også etterhvert! Selvsagt er det også god trening for lår og legger om man holder på litt!


Bildene er ikke i rekkefølgen jeg gjør øvelsene, men det kan jeg legge ut en annen gang! Under ser dere en øvelse som tøyer bakside av lår, og strekker ut ryggen. På vei opp skal man la hodet henge tungt, slik at nakkemusklene slapper av, og rulle gjennom alle ryggvirvlene på vei opp. Jeg elsker den øvelsen, og føler at jeg får skikkelig kontakt med kroppen. 


Jeg prøver alltid å få tøyet ut de musklene jeg vet jeg har brukt mye, og dersom jeg har god tid tøyer jeg de fleste musklene. Alltid litt vanskelig å få med seg alle, men prøver så godt jeg kan. Rygg, armer, nakke, håndledd, fingre, ankler, lår…….lista fortsetter i evigheter!!! Til og med tærne lærte jeg å avspenne på en samling. Men det er jeg fryktelig dårlig å huske på å gjøre. #NoteToSelf


Jeg synes alle burde strekke ut etter trening!! Skjønner at ikke alle liker å tøye, men strekk i det minste ut hovedmusklene du har brukt. Til og med Sverre som er danser synes det kan bli litt kjdelig å strekke ut hver gang vi har trena, og til og med jeg skipper det litt for ofte, men til gjengjeld får vi stramme vonde muskler..Så tøying må ikke undervurderes dere 🙂  Jeg prøver å massere med mine favorittkremer så ofte jeg kan (kan legge ut bilder av dem senere) , og det gjør en stor forskjell! Spesielt om jeg tøyer i tillegg. 

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra et kurs i brudevals med et superhyggelig par! Alltid gøy. Nå er det duket for grillmiddag som Sverre står for, gleder meg!!

 

Spør gjerne om dere lurer på noe ang tøying, eller noe annet! Eller om dere har noen gode øvelser eller tips for en smidig smertefri kropp 🙂

 

xoxo

3 kommentarer
    1. Nei det visste ikke jeg heller før i tidlig i fjor 🙂 tingen er jo at man “river” opp muskelfibre, når man trener og tøyer, før de reparerer seg og bygger seg sterkere. Så hvis man både har hard styrketrening og tøyer for å bli mykere kan man risikere å rive opp muskelfibrene for mye, slik at de ødelegges eller trenger veldig lang tid til å gjenoppbygge seg! Beklager for langt svar, men håper det var en forståelig beskrivelse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg