EMERGENCY LANDING

Da er vi endelig hjemme fra Romania! Jeg hadde nett, men værre var det med plass til pc-en… Wizzair har ikke akuratt de mest fleksible bagasje reglene….så jeg måtte desverre la pcen ligge hjemme, men jeg har veldig mye å dele med dere de neste dagene!

Jeg tenke jeg skulle begynne med det siste først…Jeg vet ikke hvor mange av dere som har lest nyhetene fra i går, hvis ikke kan dere eventuelt lese en reprtasje fra VG HER.

Flyturen begynte helt som hvilken som helst annen flytur, med musikk på ørene, litt av og på soving osv. på et stappfullt fly.. men etter ca 2 timer (kun en halvtimes tid fra TORP) hørte jeg plutselig noe voldsomt bråk fra noen rader bak meg (Vi satt på rad 20 så dette var ganske langt bak i flyet) Jeg dro ut øreproppene for å høre hva som skjedde, og alle de andre passasjerene drev å snudde seg. Sverre våknet ganske fort etter det. Bak oss sto en mann i midtgangen og brølte på rumensk. Han brølte så han nesten ble hes,  og tok etterhvert opp et bilde og begynte å vifte rundt med det mens han brølte å sto i. Det var noen som prøvde å snakke til ham og be ham roe seg, men til liten nytte. Etterhvert begynte han å trampe å rope etter en “Alex!!!!!!!” så jeg begynte jo å lure om han hadde en unge han var sint på eller noe…

Som sagt foregikk brølingen på rumensk, så på det tidspunktet ante jeg ikke hva han sa. Ikke om han var sint på noen, om han skulle ta flyet, eller i det hele tatt hvorfor han var så sint….Vi reiste sammen med vår rumenske venn (danser med oss) som i etterkant oversatte litt av det mannen sa:

Først babla han noe uforklarlig om søtera og broren og noe greier som vi ikke fikk tak i, og deretter ropte han på denne “Alex”, så da han dro ut bildet, vifta han det rundt og ropte: “Dette er meg!! Dette er meg!!!” Så sa han tydeligvis “Jeg skal bryte meg inn i cockpit!!” Så mannen virket jo ikke helt ok….og det kom så sykt ut av det blå for alle oss andre.

På grunn av all støyen kom etterhvert kapteinen ut av cockpit. Da begynte mannen og storme gjennom midtgangen mot politen, og det gikk et skikkelig grøss gjennom kroppen min da han passerte setet mitt…jeg kjente pulsen dunke langt oppi halsen og ble ganske skjelven…Føler enda at pulsen er litt høyere enn normalt…

Da han begynte å løpe opp mot cockpit så det ut som kapteinen hoppa inn på toalettet (eller tilbake til cockpit) og da mannen kom frem til cockpit-døra var det mange som hadde reist seg og stormet etter ham, og etter et par spark i cockpit døren, klarte de å legge ham i bakken og i håndjern…og han ble helt stille. Etter at folk stornet på han så jeg veldig lite fra rad 20…mange filmet og tok bilder. Så jeg så ikke så alt for mye av det som skjedde fremme..Så det ble litt deling av informasjon mellom oss passasjerer etter turen.

Det hele gikk over relativt fort, og med en gang han var lagt i bakken var vi på vei ned til flyplassen i Malmö. Der måtte vi sitte lenge mens politiet fraktet ut mannen og skulle prate med besetningen på flyet osv. 


Bilde fra http://1.vgc.no/drpublish/images/article/2015/11/03/23554613/1/990/wizz.jpg

 

Som sagt gikk alt over reativt fort men mens det pågikk var jeg veldig redd. Det var noen som gråt også…men selv var jeg mest i sjokk…man skjønner liksom ikke at det faktisk skjer. Spesielt da jeg fortsatt ikke visste hva han sa, og han begynte å storme gjennom midtgangen mot cockpit….da var jeg utrolig redd for hva som kom til å skje. Det hjelper heller ikke på psyken at man er 10 000 meter over bakken og ikke kan gjøre noe som helst. Jeg er utrolig glad for at så mange reagerte så fort og så bra som de gjorde!!

 

Jeg er enda bittelitt shaky, og det skremmer meg veldig hva som kunne skjedd om ikke folk hadde reagert så fort. Heldigvis er det et par uker til jeg skal fly igjen, slik at jeg får plantet bena godt på jorda.

Vi er alle i godt behold og det gikk heldigvis bra!! Nyter å være trygt på bakken.

Stay tuned for litt muntrere innlegg fra ture vår til Romania!

Ønsker alle en super onsdag! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg