DANCE!

                       

Som t-skjorten min sier; DANCE! Førstkommende helg er det treningshelg med selveste Alexander Melnikov, eller Sasha som vi kaller ham! En trener vi samarbeider mye med. Neste helg arrangeres det Norgesserie her på LSK, så nå begynner oppkjøringen mot den! Desverre har treningen vår de siste dagen blitt litt amputert på grunn av sterke smerter i nedre del av ryggen…men nei, ikke hos meg som tilsynelatende går ned i bro her, men hos partneren min Sverre. Han er for øyeblikket hos sitt andre kiropraktor besøk denne uken å håp om å finne ut hva som skaper de voldomme smertene. Jeg på den andre har en siden har en hoven sene på tåa som gjør det grådig vondt å danse… heldigvis ikke like vond som Sverre sin rygg, men noe jeg skal uansett skal sjekke opp slik at jeg ikke gjør det værre.

 

Jeg får litt spørsmål om jeg har vondt i ryggen og så videre fordi vi blandt annet slike dype linjer som du ser på bildet, men sannheten er at for eksempel denne linjen, ikke gjør meg noe vondt som helst. Jeg slet litt med veldig vond rygg en periode, men da vet man at man gjør noe galt. Det er ikke ryggen som får oss så langt ut. Selvsagt hjelper det å være litt myk i ryggen, men det kommer ikke derfra. Jeg er egentlig ikke noe spesielt myk i ryggen, men likevel klarer jeg veldig dype linjer med riktig teknikk! Bud nr 1: BØY KNÆRNE. For all del ikke lag en knekk i ryggen og bøy deg bak sånn uten videre. Det er mye vekt og en stor påkjenning for ryggen. Bud 2 er å vinkle lårene opp mot partneren, sånn at man unngår en veldig svai. Jeg har naturlig mye svai i ryggen, men jeg går aldri rundt å svaier! Verken til vanlig eller når jeg danser. Jeg prøver alltid  til en viss grad å ha en flat rygg. Naturlig bue = flott! Knekk og rette vinkler = au! 

 

Samme gjelder nakken… det har gjort mye vondt! Det er fortsatt ofte jeg har ømme vinde nakkemuskler, men ikke på samme måte som før. For bruker man kun nakkemusklene til å holde hodet opp er man ille ute, for hodet er tungt! Det er tungt nok når man gjør det riktig.. 
Til sist vil jeg bare si at det prinsippet også gjelder armene. Ikke hold armene oppe med kun armene, da begir du deg ut på en ganske tung affære! Man må også bruke noen flere muskler i ryggen for å hjelpe til!

Dersom man utfører disse bevegelsene slik de på en måte ser ut, hode og rygg (vekt) bak og kun armer… ja da blir ikke partneren happy, for da blir man tung! Man kan være så tynn og liten man bare vil, men legger man vekten bak på den måten føles det som å drasse rundt på en liten flodhest.

 

-Mens jeg skriver her fikk jeg en gladmelding! Kiropraktoren Sverre var hos i dag fant ut hva som var problemet og fikk det trolig på plass! Vi satser på at det blir sånn og at vi kan starte full oppkjøring!

 

Like my t-shirt says; DANCE! This weekend we are having a training weekend with the man himself, Alexander Melnikov, or Sasha as we call him! He is a trainer we work with a lot. The weekend after that our club LSKdance is arranging one of the Norwegian ranking competitions, and we are getting ready for that competition. Sadly our training the last few days has been a little amputated because of a lot of pain in the lower back. But not in my back even though I´m the one hanging almost up side down, but in the back of my partner Sverre. He is at his second chiropractor appointment this week, and hopefully they will figure out why he feels so much pain. On my side I have pain in my toe..Luckily not as bad as Sverre´s back, but still painful.So I´ll go and check it out in case it gets worse.

I get some questions about if I have backache and so on because we among other things perform such deep lines like you see in the picture, but the truth is that for example this line, do not do me any harm at all. I struggled a bit with very bad back in a period, but then you know you are doing something wrong. It’s not the back that gets us so far out and down. Of course it helps to be a little flexible in your back, but it does not come from there. I’m not really especially flexible in my back, but still I manage very deep lines with proper technique! Bid No. 1: Bend your knees! By all means do not make a kink in your back and bend your back just like that. There are a lot of weight and a large strain on the back. Bid 2, is to angle your thighs up towards your partner to avoid a very swaying back. I naturally have a back with a lot of sway, but I never walk around with sway! Neither when doing normal things or when I dance. I always try to some extent to have a flat back. Natural sway = great! Crackling and straight angles = ouch!

Same goes for the neck … I´ve had a lot of pin in my neck earlier, and it is still often sore with acing neck muscles, but not in the same way as before. if one uses only the neck muscles to keep your head up, one is in trouble, because the head is heavy! It is hard enough when you do it right ..
Finally, I would just say that the same principle also applies to arms. Do not hold your arms up with just your arms, then you venture out on a fairly heavy affair! One must also use some more muscles in the back to help!

If you perform these movements as they somehow seem, head and back (weight) backwards and only arms … Then your partner will not be happy, because then you become heavy! One can be as thin and small as possible, but if you put weight backwards, it will feel like carrying around on a small hippopotamus.

 

-While I´m writing here I got a happy message! The chiropractor Sverre was with today found out what the problem was and probably got it in place! We are hoping that it will stay like that and that we can start preparing for the competition next week!

Ønsker dere en flott og smertefri dag!! Hør på kroppen, den gir beskjed!

Listen to your body, it will tell you if something is wrong! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg