15 TIPS TIL DEG SOM SKAL PÅ BILFERIE

Som mange andre blir ferien vår i Norge i år. Vi drar avgårde allerede til helgen, og jeg gleder meg så mye! Dette er en tur vi har hatt lyst til å ta lenge, og vipps så er det rett rundt hjørnet. Jeg har allerede planlagt en god del, men det gjenstår å starte å pakke. Hele denne uken går med til jobb og trening, så det blir pakking først på lørdag, men heldigvis er de fleste forberedelser utenom pakking allerede gjort! Her kommer mine tips for å få en best mulig bilferie:

1) Sjekk at bilen er i orden.
Dette burde være første prioritet spør du meg! Ingenting er kjedeligere enn at bilen svikter på veien, så det kan være lurt å gå over å sjekke at ting er i orden før man legger ut på en lang tur.

2) Ha NAF i ryggen.
Eller en annen type veihjelp. Dette synes i alle fall jeg er godt å ha i bakhånd. I tillegg har for eksempel NAF en veibok det er lurt å ha i bilen der det står diverse nødnummer, hva man skal gjøre om man ankommer et ulykkessted og mye mer. Evt kan man søke opp dette på forhånd å ha det på mobilen eller på en lapp.

3) Planlegg sånn ca hvor dere skal. 
Man kan selvsagt være litt spontan, men det kan være en god ide å sjekke litt opp på forhånd ettersom det kan ligge noen perler gjemt utenfor de store veiene.

4) Planlegg hvor/hvordan du skal sove.
Dersom du tenker å for eksempel sove i hengekøye eller telt anbefaler jeg deg å teste det før turen. Når man er på bilferie er det super viktig å være opplagt når man skal kjøre videre, så prioriter en god natts søvn, og test ut om den måten du planlegget å sove på faktisk fungerer for deg!

5) Ta med kjølebag/fryseelementer.
Digg å holde drikke og snacks kjølig, spesielt om det er varmt ute, så pakk med kjøleelementer og eller en frysebagg!

6) Smør matpakke.
Du vet aldri når du blir sulten, så pakk med en god og næringsrik matpakke. Noen tips fra meg er gulrøtter, bananer, havregrøt, eller en god brødskive med pålegg. + en stor drikkeflaske med vann.

7) Gå på do før du reiser, og når du har mulighet.
Dette tenker du kanskje sier seg selv..men jeg sier deg, det gjør det ikke for alle. Gå på do rett før du drar avgårde, det er nummer en. Nummer 2 er å gå på do, selv om man ikke nødvendigvis må. Hvis dere har kjørt i flere timer, og stopper et sted med toalett: Gå….på…do! Det kan være lenge til neste stopp, og det er kjedelig å måtte stoppe ekstra. Så ta deg en tur på do når muligheten er der.

8) Ha på behagelige klær.
Skal du sitte lenge i bil er det bare å kjøre komfort spør du meg. Jeg kommer nok til å ha en digg joggebukse og genser, og så har jeg bare med meg skift til stedene vi skal stoppe.

9) Ha med skiftetøy
Apropos å skifte. Ha med et skift lett tilgjengelig i bilen. Man kan bli skikkelig svett eller kald, mensen kan komme på uventet besøk, det kan være man søler noe osv. Greit å ha et skift ganske lett tilgjengelig.

10) Rydd og vask bilen.
Ikke så gøy å kjøre milevis i skitten bil! Ta deg tid til å rydde og vaske i bilen før turen.

11) Rydd og vask hjemme.
Dessuten er det utrolig deilig å dra fra, og derfor også komme hjem til et rent hus. Så jeg anbefaler deg å rydde greit hjemme før du drar.

12) Skriv pakkeliste.
Og begynn tidlig! Da kommer man på ting etterhvert, og når det er tid for avreise er ingenting glemt!

13) Ha med førstehjelpsutstyr
Sjekk at dette ligger i bilen, hvis ikke skaff det! Refleksvest, varseltrekant, og førstehjelps kit.

14) Ta pauser, og kjør forsiktig.
Ikke planlegg for lange strekk om gangen, og ta deg pauser underveis, spesielt om du ikke er en veldig erfaren sjåfør. Vi har ingen å miste, så kjør forsiktig. Dette gjelder også på at du ikke skal holde på med noe annet mens du kjører, ikke vær tissetrengt, og ikke vær trøtt.

15) Ha med powerbank, og hold noen oppdaterte om hvor dere er.
Super kjedelig å gå tom for strøm! Så lurt å ha med noen opplada powerbanks, og kanskje også oppdatere noen andre litt her og der på hvor dere er hen.

Ellers er det bare å ta med seg godt humør, god tålmodighet, og mekke en god spotify liste å høre på! Vi er også glade i å høre på podcast eller å ha diverse gjetteleker o.l mens vi kjører.

Jeg ønsker deg en riktig god tur, ta vare på hverandre, og kjør forsiktig!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg