10 TIPS FOR Å LYKKES MED STUDIENE

Selv om veldig mye har stoppet opp i det siste kommer eksamen nærmere og nærmere! Ettersom jeg allerede var nettstudent har ikke så mye endret seg, utenom at jeg har fått veldig mye bedre til til å lese! Eksamen kommer ikke til å bli som planlagt naturligvis, så det blir en hjemmeeksamen. Men eksamen blir det uansett! Jeg både gleder og gruer med til eksamen, men føler meg mye mer “on track” nå enn for en måneds tid siden. Likevel er jeg selvsagt glad jeg fortsatt har mer tid til å studere før eksamen, og skal utnytte den så godt som mulig. Og ettersom jeg ikke er den eneste som har eksamen i år tenkte jeg at jeg skulle dele noen av mine beste studie tips med dere! Jeg er absolutt ingen ekspert, men som litt referanse fikk jeg ganske gode karakterer på vidergående, samt at jeg studerer ved siden av både jobb og dans, så jeg må virkelig utnytte den tiden jeg har.

1) Ha et eget sted der du leser.
Spesielt nå som vi alle kun leser hjemme. Jeg synes det er mye lettere å lese hjemme etter jeg lagde min egen lille kontor krok! Det er bare en pult og en stol i stuehjørnet, men det er liksom min plass. Og når jeg sitter der er det jobb! Personlig synes jeg det å lese/jobbe på sofaen for eksempel er vanskelig ettersom man for blir distrahert og liksom synker nedi sofaen. Så, lang historie kort, ha et eget sted der du jobber! Om du ikke har en kontorpult kan man også bruke en hvilken som helst plass, men lurt å ha et fast sted med en god sitteplass og et bord eller lignende! Har man en god sittestilling kan man sitte lenger tenker jeg!

2) Sett av tid.
Og det trenger ikke være 8 timer liksom. Det er individuelt hva som funker for en person, men for meg funker det å sette for eksempel 3 timer. De timene skal jeg lese, punktum. Da bruker jeg den tiden, og etterpå er jeg ferdig. Så slipper man å føle at man ikke har gjort nok, for man har jobbet den tiden man avtalte med seg selv. Start evt med en time av ganger, evt flere ganger om dagen. Man kan variere! I dag for eksempel drev jeg med skole i rundt 5 timer fordi jeg var i humøret og hadde driv, andre ganger må jeg stålsette meg for å fokusere en time av gangen.

3) Ha snacks stående på leseplassen. 
Skjær for eksempel opp masse deilig frukt og grønt – oppkutta frukt blir spist! Man kan selvfølgelig også ty til litt søtsaker, men personlig liker å ha masse sunt lett tilgjengelig, og heller evt ha noe søtt i skapet. Da blir det til at man sitter å knasker på det sunne “godteriet” og får i seg masse bra før man evt unner seg noe ekstra.

4) Skriv notater for hånd!
Dette er hverfall veldig viktig for hvordan jeg lærer. Når jeg skiver for hånd føler jeg har jeg både får infoen inn gjennom å lese den og gjennom å gjenskive den.

5) Varier metoder.
For eksempel, varier mellom å se webinarer/videoer, skrive notater, lage tankekart, svare på tidligere eksamensoppgaver osv. Variasjon gjør det mer interessant og gjør at du ikke kjeder deg like fort!

6) Få noen til å teste deg.
Litt avhengig av hva du studerer, men det kan uansett være lurt å få noen andre til å høre deg!

7) Øv deg på eksamensoppgaver.
Øv deg på gjennomføre oppgaver på måten eksamen gjennomføres på! Om det er å skrive, muntlig eller what not! Du bør øve deg på den formen. Ikke vits å kunne stoffet om du ikke kan metoden å legge det frem!

8) Få frisk luft.
Om dette gjøres ved en tur ut eller ved å sette opp vinduene får være opp til deg, men personlig føler jeg alltid frisk luft gir meg ny energi!

9) Ta deg pauser.
Om det for eksempel er 5 min per time, når du føler for det eller hva enn som passer for deg! Men sett av pauser, ta en tur ut, lag noe mat, flett håret – hva som helst! Og så er du good to go igjen!

10) Ha utstyr du liker. 
Med dette mener jeg for eksempel, kjøp en fin notatbok, en god penn og noen farger – om dette motiverer deg! Jeg personlig liker å ha en skrivebok med hardt cover, og gjerne noen fine fargetusjer for å gi litt liv i notatboka. Høres muligens teit ut, men jeg liker å tegne figurer og modeller fra boken, og om jeg har litt farge innimellom blir det rett og slett morsommere og finere og se over etterpå. Noen bryr seg ikke om dette i det hele tatt og vil kun skrive på pc, eller kun med gråblyant, og det er selvfølgelig også helt topp, bare du gjør det som du liker best! Poenget er bare at jeg synes det er verdt å unne seg det lille ekstra for å ha en bedre studiehverdag. Om det er en blyant, fargepenner, notatbok med en “quote” utenpå, et skriveprogram på pc eller et godt tastatur – so be it! Dette er noe man skal bruke mye tid på, så det er verdt en ekstra tanke eller krone spør du meg.

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg på vei mot eksamen! La oss ta nytte av denne ekstra tiden vi har fått og gjøre oss litt ekstra klar til eksamen! Masse lykke til!

Har du eksamen i vår?

xoxo

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg