10 GODE KARANTENE TIPS

Ny uke – nye muligheter….i karantene! Jeg har hatt en skikkelig fin start på uken med både litt jobb her hjemme med noen kurs jeg tar, samt skole, jeg har sett på et fotokurs @widvey hadde via livestream, vi har hatt latintrening, samt at vi har hatt en hard styrkeøkt sammen med dansevenner via Skype! Effektiv og fin dag, som nå avsluttes her på sofaen med Netflix serier på skjermen! Og apropos fine dager, selv i denne rare situasjonen, så tenkte jeg at jeg skulle dele noen tips her med dere for å få fine dager hjemme. Noen av dere har kanskje dagene fullt opp av planer allerede, mens andre knapt vet hva mer de skal finne på, så her kommer en god blanding av diverse aktiviteter og ideer!

1) Ta online kurs!
Det finnes masse gratis, ellers kan man selvsagt også betale for et om det er noe man har tenkt på lenge! Det finnes jo kurs i alt mulig, og om ikke et direkte kurs så kan man også se masse “how to´s” og “tutorials” på Youtube!

2) Ta litt ekstra vare på hår, hud og negler! 
Ta masker, fotbad, tilfør fukt, og stell deg selv litt ekstra. Og i den innledningen har jeg skaffet noen proffe tips fra min fantastiske negltekniker, Ann-Torill aka @miss.nailed.it. Så folkens, ta notater, her kommer ekspertens tips for å ta best mulig vare på neglene dine i denne tiden:

Først og fremst må jeg si et par veldig viktige ting når det kommer til den perfekte hjemme manikyren… Bit ALDRI neglene, men klipp eller fil de. ALDRI klipp neglebåndene selv, det kan gjøre de mer flisete og i ytterste konsekvens kan de bli betente. Det første du kan gjøre, er å eksfoliere hendene med en håndskrubb som fjerner smuss og døde hudceller og gir huden glød og mykhet.
Har du mye neglebånd oppover neglene kan du bruke en spesial-trepinne til å skyve de tilbake med før du bruker en god neglbånds peeling. Videre vil jeg anbefale at du tar hånd om neglebåndene med en peelende behandling som fjerner tørre og flisete neglbånd, slik at neglene vokser raskere, og ikke minst ser sunnere ut. Når du har eksfoliert hendene og utført peeling på neglbåndene, er det viktig å tilføre fuktighet.
Her kan du velge mellom en god håndmaske eller en rik, effektivt mykgjørende krem som kan få virke en stund før du masserer den godt inn. Og gi neglbåndene dine ekstra TLC med en god neglbåndsolje. Smør neglbåndsoljen rundt hele neglen, legg gjerne en liten dråpe inn under neglen og la oljen jobbe seg inn i ca 5-10 min før du masserer oljen godt inn i neglbåndene. Et av de beste og enkleste manikyr hacksene er alltid å ha en liten tube håndkrem med deg. Nøkkelen til perfekte manikyr hender er å tilføre fuktighet regelmessig.

3) Kom deg ut i naturen!
Bevegelse og frisk luft! Dessuten er gåturer skikkelig undervurdert trening, spesielt om man går i litt ujevn terreng. Så ta på joggeskoene, ta en skjerf rundt halsen, og kom deg ut på tur. Hvis du ikke har noen å gå sammen med så anbefaler jeg å lage en digg spilleliste eller hør på en bra podcast!

4) Se en god dokumentar – eller 5!
Det er altså så mange gode dokumentarer ute, for eksempel på NRK.no, og de er så lærerike! Det er sjelden jeg kommer på å sette meg ned for å se en dokumentar eller et annet type info program, men er alltid glad hver jeg gjør det. Anbefaler programmer som “Helene sjekker inn” , “Folkeopplysningen” “Overleverne” og “Vitenskapen bak medaljen”!

5) Lag rutiner!
Noen enkle punkter ila dagen kan virkelig hjelpe på å organisere dagene! Eksempel:
– Når man skal stå opp
– Noen to do´s man skal gjøre ila dagen
– Hva man skal spise
– Kanskje du også kan komme inn i noen gode treningsrutiner!

6) IKKE hamstre – men planlegg handelen!
I denne tiden vil man kanskje unngå unødvendige turer i butikken, men det er kanskje ikke så dumt uansett! Ukeshandel er bra både for lommeboken, miljøet og helsa! Med det mener jeg at man unngår å impulshandle, så man bruker ikke penger unødvendig, samt at man blir flinkere til å bruke opp det man faktisk har hjemme før man handler på ny.

7) Planlegge måltider. 
Lettere å vite hva man skal handle, og lettere å spise litt sunnere!

8) Organiser hjemme.
Jeg har seriøst aldri tid hjemme, så nå skal jeg prøve å få rydda opp, litt etter litt, i både skuffer og skap! Jeg fikk ryddet i 4 skuffer i går, og noen nye står for tur i morgen!

9) Test ut ting. 
Altså, whatever you want! Vil du teste ut fotografi, nye mat oppskrifter, eller kanskje maling? If not now – when? Nå har vi plutselig mer tid og jeg synes vi skal bruke den godt til noe vi vil! Kanskje du også vil teste en ny treningsform? Yoga? Intervall trening? Eller kanskje du vil teste meditasjon?

10) Ta deg tid til å slappe helt av!
Jepp. Jeg synes hvertfall det er helt fantastisk å ha litt tid til å bare chille max. Så det foreslår jeg at du også gjør! Det fortjener du! Ring eller skype med familie, tilbring kvalitetstid med de du bor med, og ta deg tid til alene tid.

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg gjennom karantene tiden! Og del gjerne om du har et godt tips!
Har du noen planer for uken?

 

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg