10 FUNFACTS OM DANSEMILJØET

I helgen hadde vi landslagssamling, og da la jeg ut en story hvor jeg sminket meg før trening, noe flere var overrasket over at jeg gjorde! Da fikk jeg ideen om å dele litt flere funfacts om oss dansere, det er tross alt mange ting som er veldig normalt for meg, men som kanskje ikke er helt normalt for andre mennesker.

1) Vi pynter oss før trening.
Det vil si, før treninger med trenere. Det er en uskreven regel å pynte seg før slike timer med innleide trenere, for eksempel med en pen treningskjole, sminke, få bort håret fra ansiktet, høye hæler og gjerne toppe looken med noen ringer og smykker! I danseverden settes respekten ovenfor trenere høyt, og det er liksom et tegn på respekt og komme pent kledd/pynta på trening. Selvfølgelig må man ikke gå helt overboard, men det skal være rent, pent og behagelig.
På en måte er det jo litt rart, vi skal jo tross alt trene, svette og styre på. Men samtidig synes jeg det gjør idretten helt unik. Jeg pynter meg naturligvis ikke like mye når vi trener helt alene, men jeg klarer ikke å konsentrere meg om jeg ikke føler meg vel i antrekket, så det er uansett viktig!

Foto: Hanne Fagerland

2) Uskreven regel å være ferdig oppvarmet før timen starter.
Det nytter ikke å møte opp til en time uten å ha varmet opp, en privattime er kostbar, så man kan ikke drive å bruke tid av timen med trener på å varme opp, det må man ha gjort på forhånd.

3) Dansere danser overalt.
Butikken, sure…Venter på bussen, sure….På jobb, altså, anywhere! Det hender at man plutselig bare må ta et par steg, spesielt om noen skulle finne på å sette på musikk!
Foto: Hanne Fargerland

4) Vi har egne sko til trening og konkurranser.
Vi har tre typer sko: Standard, latin og “treningssko”, som er mykere, med tykkere hæler og kan brukes i begge grener eller når man underviser for å spare føttene littegrann. Men i tillegg til at vi har tre forskjellige typser sko, så har man gjerne to av hver type. To par standardsko, og to par latin – et til trening og et til konkurranser. Skoene blir tross alt ganske så slitt, så for å gjøre det så billig som mulig har man gjerne et par kun til konkurranser, og det man bruker til trening kan man bruke til de faller fra hverandre. Når konkurranseskoene ikke lenger er fine nok til konkurranser kan de ta over som treningssko. 6 par sko er altså ikke unormalt å ha til enhver tid.
Foto: Hanne Fagerland

5) Man har faste trenere, og trenere man kun har en gang iblandt.
Det er mange gode trenere i verden, men man kan jo ikke forholde seg til alle. Derfor har man en eller flere faste trenere, vi har for eksempel tre faste vi har hver uke, men i tillegg trener man med andre innimellom. Man reiser på camper, noen ganger leier man inn trenere til klubben osv. Noen trenere treffer vi ofte, og prioriterer når vi reiser rundt, mens andre har man kanskej bare på en grupeptime her og der, eller på en privattime én gang.
Det er viktig å ha en coach/hovedtrener som kan hjelpe å sortere all infoen, og hva man trenger i gitt øyeblikk. Alle trenere vektlegger forskjellige ting, så det kan være vanskelig å manuvrere seg frem og finne ut hva man burde prioritere akuratt nå/fremover. Foto: Hanne Fargerland

6) Strømpebukser er forbruksvare.
Og det samme er hårstrikker. Guri malla. Hårstrikker bare forsvinner , og strømpebuksene er det plutselig hull i. Heldigvis har jeg funnet noen jeg liker veldig godt, og de holder lenge, etter mange treninger og vask, men plutselig en dag stikker tåa ut!

7) Gnagsår?
… er kanskje ikke en så stor utfordring som man skulle tro. Når det er sagt – fy flate jeg har hatt mange gnagsår opp gjennom tidene! Men, etterhvert som man har danset i mange mange år finner man sko som passer bedre, man har føtter som tåler litt, og man blir god til å forebygge. Jeg er for eksempel helt avhengig av gode strømpebusker på trening!
Det som kanskje overrasker andre veien er at det er mye gnagsår andre steder en føttene også! Jeg har fått så mange rare gnagsår av stropper, spiler, stramme kjoler osv. Etter en konkurranse er det alltid spennende å dusje, vet aldri om/hvor du har skrapa deg opp, fått gnagsår, kutta deg eller noe sånn, men det finner man ut når det plutselig svir når du dusjer av bruning etc på kvelden.Foto: Hanne Fargerland

8) Lillestrøm området har Norges største dansemiljø!
Det er ingen tilfeldighet at jeg flyttet hit. Lillestrøm området har de tre største klubbene i Norge når det kommer til sportsdans – ganske kult!

 

9) Dansekjoler koster en formue…
… men man kan absolutt variere på hvor stor formue! Det er vel en blanding av myte og sannhet at disse kjolene er dyre, for de ER dyre. Men det er så mange muligheter!! Jeg har i mange mange år kjøpt brukt. Helt genialt for å spare penger, og ofte får man kjoler som nesten ikke er brukt, eller veldig pent brukt. Om man ikke finner det man vil ha brukt, så må man jo lage, og her kan det FORT bli dyrt. Som med vanlige klær finnes det mer kjente merker.. hvis du vil gjøre det billig gjelder det å styre lang unna disse, men samtidig er de jo flinke. Jeg sparer penger på kjoler med å gjøre mye av jobben selv for eksempel. Noen syr selve kjolen for meg, men jeg dekorerer. Det tar så lang tid å dekorere, så edt å betale noen andre for de timene kan fort bli dyrt-

10) Vi bruker lakserolje..
..under danseskoene! Og om noen bare : “lakserolje..??”, så er det blandt annet brukt som avføringsmiddel. Men slapp helt av, her er det ikke noe inntak av lakserolje, nei vi heller det på gulvet! Denne seige oljen gjør for det første godt for tregulvet, men det gjør også at det blir mindre glatt. Et absolutt must for dansere en en “skobørste” og lakserolje! Da slipper man å skli!

Lærte du noe nytt om dansemiljøet? Noe du visste fra før?

Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg