MINE 10 BESTE EKSAMENSTIPS

Som dere kanskje vet fikk jeg nylig tilbake resultatet for min eksamen, og heldigvis gikk det bra og jeg fikk en B! Jeg må si meg veldig fornøyd og tenkte derfor å dele mine meste eksamenstips igjen ettersom jeg vet mange fortsatt har eksamener som ligger å venter.

1) Vær mentalt og fysisk forberedt.
Dvs spis og drikk godt dagene før, samt på eksamensdagen, og få nok søvn. Det er etter min mening ikke noe poeng i å lese til langt på natt, da er det mye bedre å prioritere søvnen slik at man er uthvilt til eksamen. Sov på det du har lært deg, du kan mer enn du tror!

2) Les oppgavene NØYE.
Er så dumt å bomme på å ikke ha lest oppgaven godt nok, så les gjerne et par ganger, og les den kanskje også høyt for deg selv.

3) Lag en disposisjon.
Jeg liker å ha et fysisk ark og en penn og kladde ned de første ideene jeg får og det jeg tenker sånn at jeg ikke glemmer noe.

4) Lagre underveis.
Lagre, lagre og atter lagre! Kan også være en ide og også ta skjermbilder underveis om man er litt paranoid, sånn at om alt skulle bli sletta har man det man hadde skrevet, i det minste i bildeform.

5) Les gjennom besvarelsen før du leverer.
Er så dumt om man leverer en tom eller uferdig fil, så sjekk og dobbelsjekk før du leverer.

6) Planlegg hvor du skal sitte.
Nå som det er hjemmeeksamener er det lurt å planlegge hvor man skal sitte å ta eksamen! Pass på at stedet du sitter har tilgjengelig strømuttak dersom du trenger å lade pcen ila eksamen, at du sitter godt.

7) Planlegg hjemmesituasjonen.
I det tidspunktet du skal ha eksamen regner jeg med du vil ha ro. Så om du skal ha hjemmeeksamen er det lurt å avtale med eventuelle andre hjemme at de gir deg arbeidsro. Kan også være en idre og si ifra til dine nærmeste at du har eksamen sånn at du ikke blir oppringt o.l. Sett også mobilen på lydløs, og få bort eventuelle ting som tar oppmerksomheten din.

8) Ha bøker og notater klare.
Jeg skal ha pensumboken (siden vi får bruke den) samt alle mine håndskrevne notater innenfor rekkevidde til enhver tid. Jeg har blandt annet hengt opp mine kapittelsammendrag i vinduet ved pulten min. De er bare festet lett med tape, så jeg kan ta ned de jeg ser trenger underveis i eksamen, evt reise med opp, strekke på bena og lese på dem mens de henger der. I tillegg har jeg noen bøker med notater, figurer o.l som jeg kommer til å ha på pulten. Jeg har også gule lapper i selve pensumboken for å lett finne frem til det jeg trenger. Jeg kommer også til å legge inn noen mindre lapper for ekstra viktige ting i boken. Her ser dere den foreløpige samlingen av kapittelsammendrag i vinduet mitt:
9) Ta deg noen små pauser.
Beveg deg, ta noe å drikke, eller ta deg et dypt og godt innpust.

10) Gjør deg kjent med det tekniske og husk å levere innen fristen!
Gjør deg kjent med hvordan du skal levere inn på forhånd sånn at det ikke kommer noen store overraskelser de siste minuttene før fristen går ut!

Jeg ønsker deg masse masse lykke til om du har eksamen i år, og håper noen av tipsene kan hjelpe deg!

Har du noen eksamener i vente?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg