VANSKELIGERE ENN JEG TRODDE

Som jeg har fortalt dere har jeg endelig begynt å studere igjen! Det har jeg hatt lyst til i mange år, men først nå har jeg hatt muligheten rent praktisk. Jeg tar jo kun ett fag om gangen, men det holder i massevis i min hverdag kan man trygt si! Det har overrasket meg litt hvor vanskelig det er – ikke selve faget- men det å få nok til tid å lese!

Jeg synes stoffet er kjempegøy og interessant, så jeg synes faktisk det er gøy å ta frem bøkene! Problemet er jo bare at det alltid er en milliard andre ting jeg også burde få gjort. Hjelpes. Og det ramler jo stadig inn med mer! Her ser dere bittelitt av to do listen min atm:
– Jobb
– Undervise dans
– Trene selv
– Lese til eksamen
– Skrive innleveringer
– Se webinarene fra skolen
– Se webinar fra andre kurs jeg tar ved siden av skolen
– Betale regninger
– Oppdatere SoMe daglig
– Gjøre ferdig regnskap for 2019 og sende til regnskapsfører

Og dette er jo egentlig bare noen av de store tingene, i tillegg kommer det alltid noen små irriterende ting man må fikse, pluss at det gjerne er noen ting man faktisk vil gjøre utenom! Det er egentlig ikke meningen å klage, men heller bare en liten livsoppdatering at det er litt travelt. Men så er det jo sånn at jeg blir mer effektiv av å ha det travelt – man bare MÅ prioritere og man MÅ være disiplinert, ellers rekker man jo ikke alt!

Noe av det værste jeg vet er å ikke få gjort unna ting med en deadline, uansett om det så er en frivillig innlevering så skriker alt inni meg at det må bli gjort i tide. Jeg ser på dette både som en veldig positiv egenskap, men også som en ting som muligens stresser meg litt ekstra i hverdagen. Dette kan gjøre meg ganske sliten om jeg ikke føler jeg har kontroll.

Det hender at det travle livet mitt tar overhånd, og at det går på helsa løs, men som regel går det super fint og jeg trives så vanvittig godt med å få gjøre så mye forskjellig og alltid ha noe på agendaen! Så, hvor går grensen og hvordan kan jeg stoppe det før det går for langt? For det første er det utrolig viktig for meg å skrive ned, lage lister, og få ting ut av hodet! Går jeg rundt å husker på alt blir jeg helt tullerusk. Mye enklere å ha en liste man kan sjekke og sjekke av ting etterhvert.

En annen ting er å faktisk klare å si NEI. Dette er jeg seriøst elendig på til tider, jeg har jo lyst til alt!! For min gjelder det å klare å si nei til til jeg faktisk ikke vil, selv om jeg føler på at jeg burde, og å si nei til ting langt nede på prioriteringslisten.

Noe som også kan være smart er å ha et sted man liker å jobbe. Jeg jobber for eksempel dårlig i sofaen eller i sengen, så jeg har laget meg et kontorhjørne! Kan også være lurt å sette av “kontortid” til sånne evig kjedelige ting som regninger, regnskap, og diverse slitsomme to-do´s, eller simply ting som man må få gjort som man ikke alltid har lyst til, som lekser. Er jo helt ærlig ofte andre ting som frister mer, så da kan det være greit å sette seg mål. For eksempel: Jeg skal lese til eksamen effektivt i en time, så kan jeg gjøre noe annet!

Siste lille tips er å spørre om hjelp. Si ifra. De gangene hverdagen og stresset tar helt overhånd, og jeg spør noen om hjelp, så løser ofte mange problemer seg nesten med en gang. Flere hoder tenker ofte bedre enn ett, og sammen kan man finne gode løsninger.

 

Hva gjør du får å få en effektiv, men lite stressende hverdag?

xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg