SNAKKE OM VANSKELIGE FØLELSER

Heisann dere!
I kveld tenkte jeg at jeg skulle skrive et innlegg om noe som er veldig viktig for meg, samtidig som det er et vanskelig emne, nemlig dette rundt mental helse. Jeg er jo så heldig å være med i en gruppe med 5 andre flotte damer i @hverdagschat. Vi har jo over en del uker blitt bedre og bedre kjent, da spesielt gjennom snap kontoen vi driver sammen samt zoom og fysiske møter. I forrige uke hadde vi temaet mental/psykisk helse, og jeg snakket blant annet om mine erfaringer, tanker og følelser rundt dette med mat og kroppspress blant annet. Etter dagen min på snap fikk jeg mange hyggelige tilbakemeldinger, blant annet fra en i gruppa, nemlig Rita.

Rita er coach og spurte om jeg hadde lyst å ta en prat om det jeg hadde delt på snap dagen min, noe jeg selvsagt takket ja til. Jeg har aldri hatt en coach, aldri gått til psykolog eller noe sånn, men det er absolutt noe jeg har vurdert opp til flere ganger. Vi avtalte en dag, og i går var dagen for vår første samtale.

Jeg visste jo ikke helt hva jeg gikk til, men Rita var trygg og god, og ledet samtalen. Og det var ikke akuratt noe problem å holde samtalen i gang, det er helt rart hva som kommer frem, hvilke følelser som dukker opp og ikke minst hvordan teknikker og øvelser som Rita kom med hjalp og overrasket.

Det er en ny setting, men jeg tror personlig at det kan være veldig lurt å ha en “utenforstående” å snakke med, og ikke minst noen med faglig kompetanse. Om dette er en helsesøster, psykolog, eller en coach som Rita er. Tror mange, inkludert meg selv er en person som generelt har det veldig bra, klarer veldig mye, og trives i tilværelsen, men samtidig tror jeg at også de som har det generelt bra kan ha det veldig vanskelig, for eksempel i perioder, eller med spesielle området/ting i livet.

Jeg har allerede booket neste time med Rita, samt at hun har gitt meg øvelser gjennom helgen. Jeg også snakket såvidt med henne i dag da det oppsto noe jeg følte behov for å få hjelp til. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror at mange er som meg og undertrykker en del følelser. Man skal være sterk og klare alt selv, og det fungerer som regel, helt til det ikke fungerer i det hele tatt.

Jeg har lært å bryte ting ned litt, og i dag har jeg fokusert på hva jeg er takknemlig for. I dag er jeg spesielt takknemlig for min fine samboer som alltid er der for meg, for gode venner og familie, for at sola skinner og for gode samtaler.

Hvilke ting er du takknemlig for i dag?

Om du har behov for å snakke med noen kan du finne Rita HER, og hos henne kan du starte med en gratis samtale, ellers anbefaler jeg deg å sjekke ut ditt helsesøster eller psykolog tilbud i din nærhet. Du trenger ikke å klare alt alene.

Husk å følge meg på:
Følg meg på:
Instagram her
Facebook her
Tiktok: @ronjaostensvik
Snapchat:
@hverdagschat (onsdager)
xoxo

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg