TOGETHER 24/7

Dette innlegget har tatt meg ganske lang tid å skrive, rett og slett fordi det er et ganske personlig innlegg som tar for seg veldig mange sider av en sak. Men her kommer det i alle fall, og jeg håper dette innlegget gir svar på litt forskjellige spørsmål jeg har fått. 

Som de fleste av der kanskje vet er jeg og Sverre både dansepartnere og kjærester. Vi bor sammen, trener sammen, reiser sammen osv osv.Det vil si av vi er med hverandre nesten 24 timer i døgnet ofte! Dette er ikke spesielt lett alltid, men samtidig kan det være helt fantastisk! I dette innlegget har jeg tenkt å skrive litt om utfordringene ved dette, men også om alle de gode tingene med det. Men først litt bakgrunnshistorie: 

Jeg og Sverre har dansa sammen siden sommeren 2014, og ble sammen i august samme året. Vi har kjent hverandre ganske godt siden vi var sånn 12/13 år gamle, da vi møttes på konkurranser og på treningssamlinger etc. Sverre var en gutt som alltid var i godt humør og det var umulig å ikke bli sjarmert av ham, men utover det hadde jeg ingen tanke om at vi for eksempel kunne bli sammen. Jeg tenkte egentlig at han aldri kom til å se på meg på den måten!
Men så skjedde det i august at Sverre tok steget og planta et kyss på meg, og vipps så var vi mer enn venner. Vi har vært sammen siden det og hatt våre opp og nedturer. Men til tross for tøffe tider har vi kommet oss gjennom dem sammen, og har det fint sammen. 

    
PHOTOS BY PETER KASBERGEN

1. Vi har en felles lidenskap. 
Vi elsker begge to å danse! Og det å ha den felles lidenskapen er definitivt noe som gjør at vi står sterkere sammen. For det første får vi gjøre det vi liker aller best – sammen! Og vi er begge innstilt og gira på å gå å trene, og vi slipper å få spørsmål som : “Hvorfor må du trene hver dag?” og ligende. Jeg har tidligere vært i et forhold der den andre parten ikke forsto hvorfor det var så viktig for meg å danse, og hvorfor jeg absolutt måtte trene hver dag. I tillegg var det vanskelig for han å se meg danse og være så tett med en annen gutt. Dette problemet slipper heldigvis jeg og Sverre. 

 

2. Vi har den ene personen og dele alle oppturene og nedturene sammen med. 
Vi får oppleve så mye sammen! Både innenfor danseverden og utenfor, og det er veldig berikende for forholdet vårt vil jeg påstå. Og når de tunge stundene er der, har man en god, trygg person å søke trøst hos, som vet AKKURAT hva du går gjennom. Man stoler på hverandre, og kan hjelpe hverandre og bygge hverandre opp. 

 

3. Man blir veldig godt kjent med hverandre.
Dette er både positivt og negativt. Etter nesten 3 år sammen som både kjærester og dansepartnere blir man ekstremt godt kjent med hverandre. Man vet alt fra personen liker å spise, hva som får ham hen til å le, hva hen er god til, hva hen kan bli bedre på, og spesielt vet man alle de små irriterende uvanene personen har, hehe! Og når man da er rundt hverandre så og si hele tiden, skal det ikke alltid så mye til før man går hverandre totalt på nervene… 
Samtidig er det trygt å kjenne hverandre så godt, fordi man vet hvordan man skal fikse opp, gjøre hverandre glade, og så videre.

    

4. Man blir veldig gode på å kommunisere.
Sverre og jeg har i alle fall lært oss å kommunisere helt sykt mye bedre etterhvert som vi har kommet i diskusjoner og krangler. Man må rett og slett klare å snakke sammen for å finne ut av ting! Når man snakker sammen er det viktig at begge får lagt fram sitt syn på saken og at begge faktisk hører etter på hva den andre sier og tar dette til seg. Man må av og til svelge noen kameler, så dette er viktig å være mentalt forbredt på før man går inn i en sånn “ordne opp” samtale. Av og til er stemningen for tense, at snakking ofte ender opp i krangel. Da har vi av og til skrivd ned hva vi tenker føler, og gitt til den andre, slik at man i fred of ro kan tenke litt over situasjonen. Av og til er det vanskeligere enn andre ganger, men til syvende og sist er kommunikasjon nøkkelen til å lykkes i et forhold. Spesielt i et danse forhold, fordi….

 

5. Vi har problemer som ikke “vanlige” par har. 
Som for eksempel at partneren “ikke gav alt på trening i dag”, eller at “hen ikke tok hensyn til meg i dansingen i det hele tatt” osv osv. Det er sååå mange ting som kan oppstå i studio, eller på en konkurranse, og det er dessverre de man er mest glad i det er lettes å ta det ut på. Og når man er såå oppå hverandre som vi er, er det ikke alltid lett å “telle til 10” og bare skjerpe seg. I tillegg til direkte danse-problemer, kommer det andre tilhengende ting som penger, reiser, motivasjon, innsats osv. Det er ikke alltid man har samme muligheter, eller vilje til å gjøre ting, og da kan det oppstå mye frustrasjon. Det er spesielt derfor dette med å kommunisere er så vanvittig viktig. Det er nok mitt aller beste tips til par som sliter, om det så er dansepar eller kjærestepar – SNAKK SAMMEN! Ingen kan lese tanker, og det er så mye bedre å få ting ut og få fikse opp i det. Ellers kan det bli liggende å irritere, og før du vet ord av det har mange små ting gjort sånn at glasset har rent over. 

Jeg vet godt med meg selv at jeg liker å ha kontroll på alt mulig, og blir ganske fort irritert hvis ikke Sverre har det også. Derfor er det fort gjort å si ting på en litt sur måte, og så blir Sverre irritert på meg fordi jeg maser. Det kan fort bli en ond sirkel dersom man ikke finner en løsning på det. Hos oss har det hjulpet å snakke om det, og blitt enige om at Sverre skal ta mer ansvar selv, og jeg skal prøve å holde meg litt utenfor, og evt bare gi en hyggelig påminnelse. 

 

6. Har vi en dårlig dag som kjærester vil det synes i dansingen.
Det er ikke alltid lett å bare “ta seg sammen” hvis man har problemer på privaten, og dette kan resultere i riving og røsking i dansingen, sure toner og blikk mot hverandre, og ikke minst NULL “kjemi” på gulvet. Og hvis man ikke får ordna opp blir det fort en kort trening som resulterer i at en går stormende ut i tårer. Jepp dette skjer en gang iblandt. Men for vår del skjedde sånne type ting oftere før enn det gjør nå, på grunn av at vi har vært flinke å snakke med hverandre, og blitt enige om hvordan vi vil at den andre skal gi beskjeder eller lignende. Ofte er det ikke nødvendigvis HVA som blir sagt, men HVORDAN det blir sagt. 

 

   
PHOTOS BY MM PHOTOGRAPHY

7. Man glemmer å bare være kjærester.
Av og til blir det bare jobb, mat, dansing, soving…og vi glemmer helt å være kjærester rett og slett. Og for vår del er det ofte i disse periodene vi går hverandre mest på nervene. Når vi klarer å hygge oss sammen, ta vare på hverandre og gi hverandre litt kjærlig oppmerksomhet går det meste bedre. Man blir i bedre humør, og år mer energi til overs. Det å krangle og være sure tar veldig mye krefter man helst vil bruke til andre ting!

 

8.Man blir fortsatt overrasket.
Både på godt og vondt. For når man danser sammen følger man utviklingen til hverandre, og man kan bli blir engasjert, imponert og skikkelig gira over hvordan den andre står på, fikser ting osv osv. Dette er så gøy, og bygger et forhold skikkelig opp dersom man er flink til å rose hverandre når noe er bra. Dette gjelder både dansen, men også utenfor! Bare det å si : Tusen takk for at du tok oppvasken kjære, det setter jeg stor pris på!” Kan være avgjørende for resten av dagen!

Men på en annen side blir man av og til overrasket over hvor “dum det går an å være” haha. Man blir oppgitt over hverandre, og ting man gjør eller sier. Men sånn tror jeg det alltid kommer til å være….for gutter er tross alt gutter, og vi jenter er ofte litt annerledes. Men IGJEN, derfor er det viktig å snakke sammen. SI ifra hvis det er noe du ikke synes er greit. Mens andre ting må man rett og slett bare klare å godta, og si til seg selv at alle skal få være seg selv. 

Det er jo egentlig noe som er gøy med oss, vi tørr å være rare og teite foran hverandre, og har det derfor veldig gøy sammen. Av og til kan det bli litt mye, men da får man bare le det bort, eeeller si ifra på en fin måte!

 

9. Det er ekte følelser.
Vi elsker hverandre jo, så mange steder i dansen slipper vi å spille skuespill! Og det gjør dansingen vår enda mer morsom. I rumba for eksempel, ja der er vi jo faktisk glad i hverandre på ekte, samtidig som vi vet hvordan det er å temperament og være litt “sinte” på hverandre i Paso Doble eller Tango, og ikke minst vet vi hvor gøy man kan ha det sammen og prøver å vise det i en leken Jive eller Quickstep! Vi elsker å danse sammen, og vi elsker å vise frem hverandre! Selvsagt er det ikke dermed sagt at dette synes kjempegodt på en konkurranse, rett og slett fordi det er så mye annet som tar fokus. Man vil jo danse bra teknisk, ha mye energi, danse til publikum, få til det man øvde på forrige uke..osv osv osv. Og da er det ofte litt stressende. 

I studio er man jo så trygg, og det er ingen utestående ting som tar mye fokus, dermed er det selvsagt mye lettere der. Så jobben for oss er jo rett og slett å få det vi klarer i studio ut på et konkurransegulv. Det er tross alt viktig å huske på hvorfor vi gidder å trene mange timer, dag etter dag, uke etter uke, år etter år! Det er jo til syvende og sist fordi vi elsker å danse. Ja vi vil ha resultater, men for å få det tror jeg at man må kose seg med det man gjør, samtidig som man må presse seg, helt til siste sekund. 

 

10. Bestevenner
Jeg vil avslutte med å si at for meg har Sverre blitt min aller beste venn, den beste dansepartneren jeg kunne tenke meg, og en fantastisk kjæreste! 
Et forhold vil aldri være problemfritt, og jeg tror man blir sterkere av å ha et par krangler en gang i blandt. Tenk hvis man “aldri” krangla, og så plutselig dukka det opp et kjempeproblem – da er det greit å ha litt øvelse haha! Nei altså, fra spøk til alvor, jeg tror man vokser på å løse konflikter sammen, på en god måte. Jeg kunne ikke bedt om en bedre gutt å være så mye sammen med! Og jeg vil definitivt si at det er flere positive sider enn negative, og jeg ville ikke ha valgt å ha det på noen annen måte enn det jeg har nå. Jeg takker for alle gode opplevelser, takker ham for støtte og tålmodighet, og ser frem til mange flere gode minner! Under finner dere bilder fra noen av minnene vi allerede har!
 

      

      

Har du noen flere spørsmål til det å være både kjærester og dansepartnere? Eller lurer du på annet?

 

xoxo

2 kommentarer
    1. Flott innlegg Ronja❤️
      Sikkert ikke lett å dele så private ting men du gjør det på en fin måte.
      Lykke til videre til dere❤️
      Klem fra Helene😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg